آریا بارون

فوم عایق

تولید فوم عایق درب سردخانه

در ساخت و تولید سردخانه یکی از مهمترین مراحلی که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد، طراحی و ساخت درب آن با توجه به کاربرد و محل قرار گیری سردخانه است. درب ها انواع مختلفی دارند که با توجه به استفاده از سردخانه بر روی آن نصب می شوند.

در حالت کلی فوم عایق، درب های بدون قـاب (فریم لس)، درب های با فـریم آلـومینیوم، جنس ورق رویه و زیره، گسکت دوبل (لاستیک هوا بندی دور درب)، قطعه یک پارچه کنج، کم درب (چار چوب درب)، المنتها، اهرم نجات و یراق آلات اجزای تشکیل دهنده درب سردخانه و 9 پارامتری هستند که در کیفیت درب های سردخانه تاثیر می گذارند.

در ادامه این مطلب به بررسی و توضیح فوم عایق درب سردخانه پرداخته ایم. تا انتها همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را درباره این جزء از درب های مختص به سردخانه بگیرید.

فوم عایق درب سردخانه چیست؟

درب هایی که توسط شرکت های تولید کننده سردخانه‌ ها ساخته و به بازار عرضه می گردد، نیازمند این است که نسوز یا کند سوز باشد. به همین منظور با توجه به پاسخ ویژگی فنی نسوز یا کند سوز بودن درب های سردخانه، در هنگام تولید این نوع درب، از فوم پلی اورتان به عنوان عایق استفاده می شود.

عایق فوم پلی اورتان بر اساس استاندارد DIN 4102 با فشردگی حدود 40 کیلوگرم بر متر مربع در خط تمام اتومات ایتالیایی در بین ورق رویه و ورق زیره درب سردخانه با ضخامت 5 تا 25 سانتی متر متناسب با کاربرد سردخانه، تزریق می گردد.

  یراق‌آلات درب سردخانه

طبق طبقه بندی استاندارد صنعتی آلمان (DIN 4102)، سه نوع فوم عایق پلی اورتان وجود دارد و فوم هایی با چگالی حدودا 40 کیلوگرم بر متر مربع در بالاترین سطح عایق حرارتی هستند. نام این سه نوع فوم عبارتند از:

  • B1: سخت اتش گیر (به طور عامیانه به آن نسوز می گویند)
  • B2: آتش گیر (این نوع فوم به کند سوز معروف است)
  • B3: راحت آتش گیر

مزایا استفاده از فوم عایق درب سردخانه چیست؟

در ایران اصولا برای ساخت درب سردخانه از فوم عایق های نوع B1 و B2 استفاده می شود و استفاده از فوم B2 به نسبت فوم B1 دارای صرفه اقتصادی بیشتری است. مزایا استفاده از عایق فوم در درب های سردخانه عبارتند از:

  1. نسوز یا کندسوز بودن در برابر حریق
  2. عایق در برابر سرما، گرما و رطوبت
  3. صرفه جویی در مصرف انرژی سرمایشی
  4. مانع خارج شدن سرمای داخل سردخانه
  5. مقاوم در برابر حلال های غیر قطبی
  6. مانع از جذب آب
  7. عدم رشد باتری ها در عایق

در انتها کلام

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم در عرضه سردخانه به بازار، درب نصب شده بر روی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ساخت درب های سردخانه به 9 قسمت مجزا از هم تقسیم می شود و عایق فوم را میتوان به عنوان یکی از جزءهای مهم آن برشمرد. فوم عایق سردخانه، مزایایی همچون عدم رشد باکتری و صرفه جویی در انرژی، عدم اتلاف انرژی سرمایشی و بالا بردن سطح عایق حرارتی درب و … را برای درب های سردخانه ایجاد کرده است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *