آریا بارون

مزایای کانال‌های پیش عایق شده نسبت به کانال‌های گالوانیزه

تصویر کانال های پیش عایق شده

کانال‌ پیش عایق شده نسبت به کانال‌های گالوانیزه چه مزیت و برتری‌هایی دارند؟

کانال‌های هوا برای عبور هوا و تهویه در تمامی ساختمان‌ها از جمله مواردی هستند که هم از نظر مهندسی و هم از نظر فنی بسیار حائز اهمیت هستند و چه بسا نبود این سیستم در ساختار هر ساختمانی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به بار آورد. وجود کانال‌های هوا در ساختمان‌ها از اجزای اصلی تأسیسات آن ساختمان به حساب می‌آید.

 کانال‌های هوا در خانه و ساختمان‌های مختلف سبب تهویه هوای محیط داخل و همچنین حذف هوای گرم یا کهنه درون محیط می‌شوند.

کانال‌های هوا انواع مختلفی دارند که می‌توان از آنها جهت تهویه، کانال کولر و کانال هوای سیستم‌های گرمایشی نیز استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کانال‌های هوا و مقایسه آنها بیشتر آشنا شوید.

انواع کانال‌های هوا

کانال‌های مورد استفاده برای انتقال هوا و تهویه محیط از نظر جنس آنها به چند دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند. 

  1. کانال‌های پیش عایق شده
  2. کانال‌های گالوانیزه

کانال‌های پیش عایق شده

این دسته از کانال‌ها از جدیدترین انواع کانال‌های هوا در ساختمان‌های جدید هستند. استفاده از مواد و تکنولوژی جدید در ساخت این کانال‌ها سبب متمایز شدن آن از انواع همتاهای خود شده است.

کانال‌های پیش عایق شده نسل جدیدی از کانال‌های هوا هستند که به صورت عایق شده تولید می‌شوند. کانال‌های پیش عایق شده در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند که دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی هستند. 

کاربرد کانال‌های پیش عایق شده:

  • کانال کشی هوا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، کارخانه ها، مراکز حساس 
  • صنایع مواد غذایی، آشامیدنی و دارویی
  • فضاهای استریل و اتاق‌های تمیز 
  • فضاهایی که نیازمند هوا با رطوبت نسبی بالا هستند.
  کانال پیش عایق شده

کانال‌های گالوانیزه

کانال‌های گالوانیزه از جمله قدیمی‌ترین و رایج‌ترین کانال‌های هوا در ساختمان‌های مختلف هستند. کانال‌های گالوانیزه ساخته شده از ورقهای فولادی هستند که با لایه‌ای از روی پوشیده شده است.

کانال‌های ساخته شده از ورق‌های گالوانیزه سنگین‌تر از سایر کانال‌های هوا هستند. ورقهای گالوانیزه از تجمع موادی همچون کلسیم جلوگیری کرده که درنتیجه از زنگ زدگی کانال نیز جلوگیری خواهد کرد.

مزایت‌های کانال‌های پیش عایق شده نسبت به کانال‌های گالوانیزه

از آنجا که در سال‌های اخیر از کانال‌های پیش عایق شده در تأسیسات ساختمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است در ادامه می‌خواهیم با مزایا و برتری این دسته از کانال‌ها به نسبت کانال‌های گالوانیزه بیشتر آشنا شویم:

  • کانال‌های پیش عایق شده یک راه حل عالی و میانبر برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی در ساختمان‌ها هستند. کانال‌های عایق به هوای داخل محیط کمک خواهند کرد تا در دمای مطلوبی بماند درنتیجه از آمدن قبض‌های گران آب و برق جلوگیری خواهد کرد.
  • کانال‌های پیش عایق شده در مقایسه با ورق‌های گالوانیزه توسط فیبرهای معدنی عایق شده‌اند که مزایای بسیاری را برای این کانال‌ها ایجاد کرده است. 
  • کانال‌های فولادی گالوانیزه نسبت به کانال‌های پیش عایق شده سنگین بوده و برای نصب و محکم کردن آنها به پشتیبانی قابل توجهی نیاز است. اما در مقابل کانال‌های پیش عایق شده تنها کسری از وزن کانال‌های گالوانیزه را دارند.
  • نصب کانال‌های پیش عایق شده در زمان شما بسیار صرفه جویی خواهند کرد. زیرا به دلیل وزن سبکی که دارند نیازی به نصب و به کاربردن بست‌های فراوان برای نگهداشتن آنها نیست.
  • این کانال‌ها به صورت تک فیکس می‌شوند و همچنین چون از قبل فرآیند عایق بندی برای آنها انجام شده است و دیگر نیاز به فرآیند تأخیر دستی عایق کاری پس از نصب نخواهند داشت.
  • نصب کانال‌های پیش عایق شده می‌تواند هزینه بسیار کمتری به نسب کانال‌های گالوانیزه داشته باشد. از آنجایی که کانال کشی آنها نسبتاً سریع است و به دلیل وزن سبک آنها برای نصب از تجهیزات کمتری استفاده می‌شود، هزینه‌های نصب آن می‌تواند به صورت قابل توجهی برای شما به صرفه باشد. 
  • کانال‌های پیش عایق شده می‌توانند فضا را ذخیره کنند. از آنجا که مسیر نصب این کانال‌ها دیگر نیازی به عایق بندی و ساخت حفاظ برای آنها نیست، در فضای ساختمان نیز صرفه جویی خواهد شد.
  • کانال‌های پیش عایق شده را می‌توان به راحتی تغییر محل داد. این کانال‌ها را می‌توان به راحتی در محل برش داد و اصلاح کرد. این گزینه به خصوص برای ساختمان‌هایی که تغییرات پیش بینی نشده‌ای در آنها رخ خواهد داد بسیار مفید است و به راحتی می‌توان در آنها تغییر داد.
  • نشت هوا در کانال‌های پیش عایق شده بسیار کمتر از کانال‌های معمولی یا کانال‌های گالوانیزه است. نشتی هوای کم در این کانال‌ها به دلیل بارهای گرمایشی و سرمایشی و مصرف انرژی تهویه هوا نیز باعث صرفه جویی قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی، مصرف برق و درنهایت هزینه‌های جاری می‌گردد.
  • طول عمر کانال‌های پیش عایق شده حدوداً 20% بیشتر از کانال‌های گالوانیزه است. به همین سبب خرید این نوع کانال‌ها در نهایت از نظر اقتصادی برای شما به صرفه‌تر خواهند بود. 
  • از آنجا که کانال‌های پیش عایق شده کاملاً از آلومینیوم ساخته می‌شوند، جریان هوایی که از آنها عبور می‌کند بسیار پاکتر از کانال‌های گالوانیزه است. سطح داخلی این کانال‌ها با لایه‌ای از آلومینیوم با خلوص بالا پوشیده شده که از تراکم هرگونه گرد و غبار یا تکثیر میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کنند. 
  • عایق استفاده شده در اطراف کانال‌های پیش عایق شده از جنس پلی اورتان با ضریب حرارتی بسیار پایین است، درنتیجه همین امر در سیستم سرمایی و گرمایی ساختمان به طور قابل توجهی صرفه جویی خواهد کرد.
  • علاوه بر این عایق داخلی اطراف آن پوشیده از پوشش‌های آلومینیومی است که در مقابل آب و رطوبت نیز عایق بسیار مناسبی است.
  • سبک بودن کانال‌های پیش عایق شده علاوه بر اقتصادی بودن آنها، فاقد هرگونه ضرری به محیط زیست و از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است. ایمنی این کانال‌ها بسیار بیشتر از کانال‌های سنگین گالوانیزه است و حتی در صورت صقود آنها در زمان زلزله می‌توان گفت که آسیب یا مشکل چندانی به بار نخواهند آورد.
  • یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از فوم پلی اورتان در کانال‌های پیش عایق شده، به حداقل رساندن نویزهای صوتی است. کانال‌های پیش عایق شده تمامی نویزهای صوتی و لرزش‌ها را به حداقل و گاهاً به صفر می‌رسانند درنتیجه استفاده از آنها محیطی آرامتر را برای شما فراهم خواهد کرد. 
  • تراکم بسیار بالای عایق تعبیه شده در اطراف کانالهای پیش عایق شده سبب می‌گردد تا کمترین میزان رطوبتی به داخل نفوذ نکند به همین دلیل برای مناطقی که دارای آب و هوای بارانی و مرطوب هستند گزینه بسیار مناسبی است چرا که سطح برجسته آلومینیوم همانند بخار آب عمل کرده و از تشکیل ذرات و عبور آنها به داخل جلوگیری می‌کند. 
  • کانال‌های گالوانیزه در مقابل بسیاری از عناصر دیگر واکنش نشان داده و زنگ می‌زند. به همین دلیل برای هر محیط و آب و هوایی مناسب نخواهد بود. درصورت ایجاد زنگ و خوردگی در ورق‌های گالوانیزه خوردگی را در بقیه قسمت‌های کانال نیز پخش خواهد کرد. 
  • کانال‌های گالوانیزه با گذشت زمان علیرغم مقاومتی که دارند همچنان در معرض ترک خوردگی و آسیب‌های مشابه قرار می‌گیرند.
  •  در صورت آسیب دیدن کانال‌های گالوانیزه اغلب خطرات زیستی به همراه دارند. به این معنا که هرگونه آسیبی که به آنها متحمل می‌شود مانند زنگ زدگی که میتواند به زهکشی‌های مجاور وارد شود و با آلوده کردن آبراه‌ها زندگ حیوانات مختلف را به خطر بیندازد. 
  • در صورت هرگونه آسیبی به ورق‌های گالوانیزه هزینه‌های بسیار بیشتری نیز به همراه خواهد داشت زیرا کانال‌های گالوانیزه در صورت دیدن هر گونه آسیبی باید به جای تعمیر به طور کامل تعویض شوند.
  • کانال‌های پیش عایق شده دارای 2 برابر توانایی بازتاب گرما و نور نسبت به کانال‌های گالوانیزه است و بازتابش آن بیشتر از ورق گالوانیزه است. 
  • کانال‌های گالوانیزه معمولاً دمای بیش از 230 درجه را تحمل نخواهند کرد و نهایتاً در 250 درجه تغییر رنگ خواهند داد اما کانال‌های پیش عایق شده می‌توانند برای مدت طولانی زیر 315 درجه حرارت نیز دوام بیاورند. 
  کانال پیش عایق شده

سخن نهایی

استفاده از ورق‌های گالوانیزه از قدیم الایام به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند ساخت و ساز انواع کانال‌های هوا، کانال کولر و کانال تهویه مورد استفاده قرار گرفته است.

بعدها با روی کار آمدن کانال‌های پیش عایق شده و برتری‌های آن بر کانال‌های گالوانیزه سبب جلب تمامی توجهات به خود گردید.

امروزه دنیای ساخت  ساز و صنعتی شدن روبه مسیر صرفه جویی و تجهیزات عایق بندی در حرکت است. ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مزایای کانال‌های پیش عایق شده نسبت به کانال‌های گالوانیزه آشنا کنیم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *