آریا بارون

کاربرد پلی یورتان در عایق سازی؛ انواع پلی اورتان کدام است؟

تصویر عایق پلی یورتان برای عایق سازی ساندویچ پانل

پلی یورتان نوعی عایق حرارتی قوی است که در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و… در قالب‌های مختلفی چون فوم پلی یورتان و ساندویچ پانل برای جلوگیری از اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی یکی از دغدغه‌های اغلب افراد به شمار می‌رود. در طی سال‌های گذشته برای جلوگیری از هدررفت انرژی و کاهش هزینه‌های مصرفی راهکارهای مختلفی ارائه شده است اما به عنوان یکی از کارآمدترین این راهکارها می‌توان به استفاده از فوم‌های عایق در سختار دیوار، سقف یا درب سازه‌ها اشاره کرد.

پلی یورتان مشتقات بسیار گوناگونی دارند از همین‌رو از اشکال متنوع آن در صنایع مختلف استفاده‌های زیادی می‌شود. یکی از اشکال رایج و پرمصرف این ماده شیمایی که به صورت ذاتی خواص عایق کنندگی دارد، فوم پلی یورتان است.

فوم‌های پلی یورتانی که در ساختمان سازی و با هدف عایق سازی به کار گرفته می‌َشوند نوعی فوم جامد و سخت هستند. با توجه به اینکه فوم پلی اورتان ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی دارد می‌توان از آن به عنوان یک عایق قدرتمند در سقف یا پنجره‌های یک سازه استفاده کرد. پلی یورتان بطور کلی دارای انواع متفاوتی است:

  1. پلی یورتان سخت (Rigid)
  2. پلی یورتان نرم (Soft)
  3. پلی یورتان منعطف (Felexible)
  4. پلی یورتان نیمه سخت (Semi- Rigid)

توجه داشته باشید که پلی یورتان در صنایع مختلف به شکل‌های متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق روش‌های پاشش، تزریق و ریختن می‌توان از این ماده در صنایع استفاده کرد. پلی یورتانی که در ساخت و ساز به منظور عایق سازی از آن استفاده می‌شد عموما به شکل پلی یورتان تزریقی اجرا می‌شود.

  کانال پیش عایق شده

عایق پلی یورتان چه کاربردهایی دارد؟

به جهت پرکاربرد بودن این ماده در صنایع، شاهد کاربردهای زیاد عایق پلی یورتان نیز در صنایع مختلف هستیم. عایق‌های پلی یورتانی به صورت‌های متفاوتی چون پاششی، تزریقی یا در قالب‌های مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از رایج‌ترین کاربری‌های عایق پلی یورتان، استفاده از آن‌ها برای عایق سازی سازه‌های مرغداری است. متعادل نگه داشتن دمای یک مرغدای بسیار حائز اهمیت است از همین‌رو می‌توان برای عایق سازی این سازه‌ها و جلوگیری از اتلاف انرژی مرغداری از عایق پلی یورتان استفاده کرد. 

از عایق های پلی یورتان در قالب فوم‌های عایق سخت در ساختار ساندویچ پانل‌ها نیز استفاده می‌شود. در صنعت پزشکی نیز برای ساخت اعضای پیوندی مصنوعی چون کلیه و قلب از عایق پلی یورتان استفاده می‌شود. این ماده همچنین در صنعت داروسازی نیز کاربردهای زیادی دارد. 

انواع عایق‌ های پلی یورتان

عایق‌های پلی یورتانی بسته به ویژگی و کاربردی که دارند دارای اشکال مختلفی هستند. مشتری می‌تواند طبق نیازهای خود اشکال متفاوتی از عایق پلی یورتان را سفارش داده و از آن‌ها استفاده کند. انواع عایق‌های پلی یورتان عبارتنداز:

عایق پلی یورتان تزریقی

برای ساخت عایق‌های تزریقی پلی یورتان از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. اغلب برای سطوح صاف از این نوع عایق پلی اورتان استفاده می‌شود. از پلی یورتان تزریقی همچنین می‌توان برای سطوحی که قابلیت دسترسی به آن‌ها ساده نیست نیز استفاده کرد. 

عایق پلی یورتان پاششی

از دیگر اشکال پلی یورتان که در صنعت کاربرد زیادی دارد می‌توان به عایق پلی یورتان پاششی اشاره کرد. پیش از آنکه از این عایق استفاده شود ابتدا سطح را از هرگونه گرد و غبار پاک می‌کنند سپس مخلوط پلی یورتان با دستگاهی مخصوص بر روی سطح پاشیده می‌شود.

  مزایای کانال‌های پیش عایق شده نسبت به کانال‌های گالوانیزه

 ضخامت عایق‌های پلی یورتان پاششی به تعداد دفعات پاشش بر روی سطح بستگی دارد. عموما ضخیم‌ترین لایه این عایق 5 سانتی متر است. از عایق‌های پلی یورتان پاششی می‌توان هم به عنوان عایق حرارتی و هم عایق صوتی استفاده کرد. 

عایق پلی یورتان تخته‌ای و بلوکی

از دیگر اشکال پلی یورتان که می‌توان از آن در صنایع استفاده کرد پلی یورتان‌‎هایی هستند که به شکل تخته‌ای یا بلوکی ساخته می‌شوند. اگر نیاز باشد یک سطح بزرگ مانند یک مخزن یا دیوار بزرگ عایق شود، بهترین نوع عایق پلی یورتانی که می‌توان از آن استفاده کرد عایق پلی یورتان تخته ای است.

عایق پلی یورتان لوله‌ای

از این عایق همان‌طور که از نامش پیداست برای عایق کردن لوله‌های انتقال مایعات و گازها استفاده می‌شود. عایق پلی یورتان لوله‌ای با توجه به ضخامت لوله و سایزی که دارد می‌توانید سفارش دهید. امکان تولید این عایق در ابعاد و ضخامت مختلف وجود دارد.

انواع فوم پلی یورتان که در عایق سازی کاربرد دارد

پلی یورتانی که به صورت فوم در صنایع استفاده می‌شود به دو شکل فوم نرم و فوم سخت سخت تولید می‌شود. برای مثال از فوم نرم پلی یورتان در صنعت مبلمان سازی استفاده‌های زیادی می‌شود. همچین از فوم‌های سخت نیز می‌توان برای عایق سازی دیوارها و سقف سازه‌ها استفاده کرد. 

فوم سخت پلی یورتان و ویژگی‌های آن

فوم‌های سخت پلی اورتانی ویژگی‌های متفاوتی دارند برای مثال این فوم قابلیت چسبیدن به سطوح مختلفی چون رزین، چوب، فیبر، فولاد و ترموست را دارد از همین‌رو برای عایق سازی تمامی این سطوح می‌توان از فوم سخت پلی یورتان استفاده کرد.

  کانال پیش عایق شده

دانسیته این فوم قابلیت تنظیم دارد و در صورتی که در دانسیته پایینی تولید شود خاصیت عایق حرارتی آن بسیار بالاتر خواهد بود. از کاربردهای فوم سخت پلی یورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق سازی ساختمان‌ها
  • صنایع خودروسازی
  • ساخت ساندویچ پانل، قطعات شناورها و کشتی‌ها
  • صنعت مبلمان سازی

فوم نرم پلی یورتان و ویژگی‌های آن 

فوم‌های نرم پلی اورتان نیز مانند فوم سخت به صورت متخلخل بوده و تعداد زیادی سلول دارد با این تفاوت که هوا به راحتی از این فوم عبور می‌‌کند. این فوم اگرچه با عنوان فوم نرم پلی یورتان شناخته می‌شود، اما می‌تواند درجه سفتی متفاوتی داشته باشد.

فوم‌های پلی یورتانی نرم ضمن اینکه وزن بسیار پایینی دارند، با دوام و مستحکم نیز می‌باشند. این فوم خود دارای انواع مختلفی است:

  1. فوم نرم پلی یورتان بلوکی
  2. فوم نرم پلی یورتان قالبی یا فوم سرد 

ما در شرکت آریا بارون با تولید محصولات پلی اورتان می‌توانیم خدماتی در این ضمینه به شما ارائه کنیم.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *