آریا بارون

ساختمان پیش ساخته چیست؟ مزایا، معایب و انواع آن

advantages-and-disadvantages-prefabricated-building

از ساختمان پیش ساخته چه می‌دانید؟ اگر در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنید یا قصد ساختن خانه خود را دارید، باید بتوانید پاسخ مناسبی برای ساختمان پیش ساخته چیست، پیدا کنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا جواب این سؤال را دریافت کنید.

امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به ساخت و ساز، افزایش جمعیت و نیاز انسان‌ها به مسکن، ساختن خانه نیز با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شده است؛ بنابراین پیدا کردن یک راه‌حل مناسب برای مهندسان ساختمان‌سازی و افرادی که قصد ساختن خانه خود را دارند، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

ساختمان پیش ساخته یکی از گزینه‌هایی است که پیاده‌سازی و اجرای آن نسبت به ساختمان‌های سنتی و مرسوم، سختی کمتری دارد و می‌تواند از نظر منابع مالی و زمانی مزایای زیادی برای مصرف‌کننده داشته باشد.

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را با ساختمان پیش ساخته آشنا کنیم و به شما کمک کنیم تا تصمیم بهتری برای ساختن خانه‌تان بگیرید.

ساختمان پیش ساخته چیست؟

در صنعت ساختمان‌سازی، به ساختمان‌هایی که اجزای آن مانند سقف و دیوار، در کارخانه تولید و سپس به محل اصلی ساختمان منتقل شده و روی فونداسیون مناسب مونتاژ می‌شود، ساختمان پیش ساخته می‌گویند.

مونتاژ خانه‌های پیش ساخته به دو روش انجام می‌شود:

کاربرد ساختمان پیش ساخته

 از ساختمان پیش ساخته به دلیل داشتن مزایای فراوان در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. در ادامه‌ مقاله به نمونه‌هایی از کاربرد این نوع ساختمان‌ها اشاره می‌کنیم:

انبارها

آزمایشگاه‌ها

اتاق‌های نگهبانی

کارگاه‌ها

مدارس

نمازخانه

نانوایی‌های سیار

کمپ‌های اضطراری در هنگام زلزله و بلایای طبیعی

  خانه های پیش ساخته فلزی

مزایای ساختمان پیش ساخته

ساختمان‌های پیش ساخته مزایای زیادی برای تولیدکنندگان، پیمانکاران و مشتریان نهایی دارد و پیش‌بینی می‌شود که سهم بازار این صنعت در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. در ادامه به مزایای این نوع خانه‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. افزایش سرعت در آماده‌سازی

یکی از اصلی‌ترین مزیت ساختمان‌های پیش ساخته نسبت به خانه‌های سنتی، سرعت بالای ساخت و آماده‌سازی آن‌ها است. از آنجایی که فرایند تولید اجزای ساختمان در کارخانه انجام می‌شود و سپس به محل مورد نظر انتقال و مونتاژ می‌شود، زمان ساخت این نوع ساختمان‌ها کاهش یافته و در نتیجه سرعت ساخت نیز افزایش می‌یابد.

سرعت بالای ساخت و ساز خانه‌های پیش ساخته به شرکت‌های عمرانی کمک می‌کند تا بتوانند چندین پروژه را به صورت هم‌زمان انجام دهند و رشد و توسعه پیدا کنند.

۲. کاهش عوامل غیرقابل کنترل

عواملی مثل شرایط آب و هوایی و آلودگی یکی از دلایل اصلی تأخیر در فرایند ساخت و ساز هستند. شرایط جوی نامناسب روی ایمنی و بهره‌وری کارگران تأثیر می‌گذارد.

همچنین مشکلات آب و هوایی مخصوصاً در فصل سرما باعث فرسودگی و خرابی تجهیزات ساخت و ساز می‌شود که در نهایت می‌تواند فرایند ساختمان‌سازی را متوقف کند.

جوشکاری و رنگ‌آمیزی ساختمان از جمله بخش‌هایی هستند که می‌تواند تحت تأثیر این مشکلات قرار بگیرند. با انتخاب ساختمان‌های پیش ساخته می‌توان اثر این عوامل خارجی را به حداقل رساند؛ زیرا قطعات این خانه‌ها در شرایط کنترل شده و بدون دخالت شرایط جوی ساخته می‌شوند.

۳. کیفیت و دوام بالا

به دلیل اینکه اجزای ساختمان پیش ساخته در محیط کنترل شده تولید می‌شوند و از استانداردهای مشخص پیروی می‌کنند، کیفیت و دوام این نوع ساختمان‌ها بالا است.

  سقف پیش ساخته ارزان

۴. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

ساختمان‌های پیش ساخته به دلیل استفاده بهینه از مواد اولیه و تولید انبوه ارزان‌تر هستند. با ساخت این نوع خانه‌ها به نیروی انسانی کمتری نیاز دارید و می‌توانید بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به حمل و نقل مصالح را حذف کنید که در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

۵. قابلیت استفاده مجدد

ساختمان‌های پیش ساخته را می‌توان به راحتی جدا کرد و به مکان‌های مختلف منتقل کرد. قابلیت دمونتاژ کردن این نوع ساختمان‌ها، به خریداران فرصت می‌دهد که در صورت تمایل به راحتی ساختمان را به محل دیگری منتقل کنند.

معمولاً از این نوع ساختمان‌ها برای فضاهای کاری موقت مانند پروژه‌های ساختمانی و خدمات درمانی در مناطق دور افتاده، استفاده می‌شود.

۶. مصرف بهینه انرژی

در دنیای امروز با توجه به تجدید ناپذیر بودن سوخت‌های فسیلی، استفاده بهینه از انرژی جایگاه ویژه‌ای دارد. خوشبختانه در ساخت و ساز خانه‌های پیش ساخته این موضوع در نظر گرفته شده است و این نوع ساختمان‌ها معمولاً از عایق‌بندی مناسبی در برابر سرما و گرما برخوردار هستند که منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

۷. مقاومت در برابر زلزله

یکی از پارامترهای مهم در هنگام ساختن ساختمان، مقاومت در برابر زلزله است. در مناطق زلزله‌خیز مانند ایران این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کاهش وزن ساختمان راه‌حل مقاومت در برابر زمین لرزه است؛ چرا که نیروهای زلزله نسبت مستقیمی با وزن ساختمان دارد.

کم بودن وزن ساختمان پیش ساخته یکی دیگر از مزایای مثبت این نوع خانه‌ها به شمار می‌آید و این ساختمان‌ها در برابر زمین لرزه از مقاومت کافی برخوردار هستند.

ساختمان‌ پیش ساخته برسی مزایای برای تولیدکنندگان، پیمانکاران

معایب ساختمان پیش ساخته

ساختمان پیش ساخته علاوه بر مزیت‌های زیادی که دارد، دارای معایب و مشکلاتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در ادامه به معایب این نوع ساختمان‌ها می‌پردازیم.

  بهینه سازی انرژی ساختمان

۱. محدودیت در طبقات

محدودیت در تعداد طبقات یکی از معایب ساختمان پیش ساخته است؛ زیرا نمی‌توان این نوع ساختمان را در تعداد طبقات زیاد ساخت. این نقطه ضعف می‌تواند نظر افراد را نسبت به ساخت این نوع ساختمان‌ها تغییر دهد.

۲. محدودیت در طراحی

از آنجایی که اجزای ساختمان پیش ساخته در کارخانه طراحی و تولید می‌شود، طراحی و انتقال اجزای پیچیده آسان نیست و سازنده این نوع ساختمان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

۳. نیاز به نیروی کار حرفه‌ای و متخصص

برخلاف ساختمان‌های سنتی که برای ساختن آن‌ها از کارگران ساده با حداقل مهارت و یک مهندس ناظر استفاده می‌شود، طراحی و پیاده‌سازی ساختمان پیش ساخته به افراد متخصص نیازمند است؛ در نتیجه یافتن افراد متخصص در این زمینه زمان‌بر است.

۴. پرداخت کامل هزینه

اگر قصد خرید ساختمان پیش ساخته دارید، باید به این موضوع توجه کنید که در این نوع ساختمان‌ها، هزینه‌ها به صورت مرحله‌ای نیست و باید کل هزینه را به صورت یکجا پرداخت کنید.

 قیمت پایین در هنگام فروش، بالا بودن هزینه حمل و نقل قطعات پیش ساخته بزرگ و محدودیت حمل نقل قطعات بزرگ توسط جرثقیل‌ها و ماشین‌های باربری نیز از دیگر معایب ساختمان پیش ساخته به شمار می‌آیند.

انواع ساختمان پیش ساخته

بر اساس متریال و موادی که در ساخت و ساز این نوع خانه‌ها به کار می‌رود، ساختمان پیش ساخته دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ساختمان پیش ساخته چوبی

در این نوع از ساختمان‌ها از چوب به عنوان پنل استفاده می‌شود. این پنل‌ها در کارگاه برشکاری و کدگذاری می‌شوند و سپس به سایت مورد نظر منتقل می‌شوند.

  آشنایی با انواع خانه های پیش ساخته

مزایای ساختمان پیش ساخته چوبی

  • سازگاری با محیط‌زیست
  • عایق‌بندی طبیعی
  • سرعت ساخت بالا
  • وزن کم و مقاومت در برابر زمین‌لرزه
  • زیبایی منحصر به فرد

معایب ساختمان پیش ساخته چوبی

  • امکان نفوذ حشرات و جانوران موذی
  • آسیب به طبیعت به دلیل استفاده از چوب در ساخت این نوع ساختمان‌ها
ساختمان پیش ساخته چوبی مزایا و معایب

ساختمان پیش ساخته pvc

در طراحی و ساخت این نوع خانه‌ها از ورق‌های pvc استفاده می‌شود.

مزایای ساختمان پیش ساخته pvc

  • وزن بسیار سبک
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، زلزله و دیگر عوامل طبیعی
  • عایق‌بندی مناسب در برابر سرما، گرما و صوت
  • هزینه پایین جهت ساخت
  • قیمت پایین جهت خرید

ساختمان پیش ساخته بتنی

از مصالح بتنی در فرایند ساخت این نوع خانه‌ها استفاده می‌شود. این ساختمان‌ها در کارخانه‌های تخصصی تولید می‌شوند و سپس برای نصب به سایت مورد نظر منتقل خواهند شد.

بتنی که در فرایند ساخت این نوع خانه‌ها به کار می‌رود، از مقاومت بالایی برخوردار است.

مزایای ساختمان پیش ساخته بتنی

  • مقاوم در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی
  • قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی
  • عمر طولانی
  • داشتن قابلیت رنگ‌آمیزی
  • قابلیت سفارشی‌سازی

معایب ساختمان پیش ساخته بتنی

  • در صورت بزرگ بودن قطعات بتنی، جابه‌جایی آن دشوار خواهد بود
  • هزینه بالای جابه‌جایی و حمل نقل
  • داشتن محدودیت عرض و ارتفاع در مسیر جاده‌ها در هنگام حمل و نقل
ساختمان پیش ساخته بتنی

ساختمان پیش ساخته پانل

این نوع ساختمان از ترکیب لایه‌های فولادی و فوم عایقی ساخته می‌شود که در صنعت ساختمان‌سازی به آن ساندویچ پانل می‌گویند.

مزایای ساختمان پیش ساخته پانل

  • ضد زلزله
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • استحکام بالا
  • وزن سبک
  • عایق بسیار مناسب
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • سرعت بالا در طراحی و پیاده‌سازی
  سازه‌های چوبی پیش ساخته چه نوع محصولاتی هستند؟

ساختمان پیش ساخته lsf

ساختمان پیش ساخته lsf از ورق‌های نازک فولادی با روکش گالوانیزه ساخته می‌شوند. اجزای این خانه‌ها به وسیله‌ی جوشکاری و با پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند.

مزایای ساختمان پیش ساخته lsf

  • وزن بسیار سبک
  • مقاومت بالا در برابر زمین لرزه
  • امکان پیاده‌سازی و نصب سازه در تمام فصول سال
  • طول عمر بسیار بالا
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی
  • نصب سریع و آسان
  • کیفیت بالای سازه

قیمت ساختمان پیش ساخته

عوامل مختلفی مانند متراژ ساختمان، انتظارات مشتری، هزینه‌های حمل و نقل و مصالح و تجهیزات به کار رفته روی قیمت نهایی ساختمان پیش ساخته تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین نمی‌توان به طور دقیق قیمت مشخصی برای این نوع ساختمان‌ها تعیین کرد.

قیمت ساختمان پیش ساخته

سخن نهایی

ساختمان‌های پیش ساخته نسل جدیدی از متریال ساخت و ساز  هستند که مورد استقبال بسیاری از افراد درزمینهٔ ساختمان‌سازی قرار گرفته است.

در این مقاله به سؤال ساختمان پیش ساخته چیست پاسخ دادیم و کاربرد، مزایا و معایب و انواع آن‌ها را شرح دادیم تا بتوانید در هنگام خرید به نتیجه‌ی مطلوبی برسید. شرکت آریا بارون توانسته درزمینه تولید سازه‌های پیش ساخته بسیار موفق عمل کند. در صورتی که سؤالی در این زمینه دارید، از طریق تماس با ما یا بخش درج نظرات با ما در میان بگذارید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *