آریا بارون

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل بهتر است یا مونتاژ در کارخانه؟

حمل خانه پیش ساخته بر روی کامیون

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل بهتر است یا مونتاژ در کارخانه؟ برای پاسخ به این سوال به شما پیشنهاد می‌کنیم به خواندن این مطلب ادامه دهید.

صنعتی شدن خانه‌ها از طریق توسعه سیستم‌های ساختمانی و ساخت و ساز حاصل می‌شود. سیستم‌های ساختمانی به عنوان استفاده از تکنیک‌های مدیریت مدرن برای هماهنگ کردن طراحی، عملیات ساخت و ساز و مدیریت مالی و مدیریتی کلی در یک روش منضبط ساختمان تعریف می‌شود.

ساخت و طراحی ساختمان‌های پیش ساخته نیز در نتیجه افزایش نیازها، جمعیت و نیاز به افزایش سرعت در روند ساخت و ساز به وجود آمده است. 

خانه و ساختمان‌های پیش ساخته سازه‌های آماده جهت انواع مصارف مسکونی، مانند خانه و ویلاهای مسکونی، سالنهای ورزشی، مراکز درمانی، اسکان موقف و …  مقاوم در برابر زلزله هستند.

این ساختمان‌ها انعطاف پذیر و سبک هستند. به همین دلیل در زمان‌هایی مانند وقوع زمین لرزه فقط لرزش پیدا خواهند کرد و حتی در زمین لرزه‌های شدید نیز از بین نمی‌روند.

از طرفی دیگر می‌توانید هر نوع طراحی را که در ذهن دارید با آنها برای خانه خود به واقعیت تبدیل کنید. دوره ساخت و نصب خانه‌های پیش ساخته بسیار کوتاه‌تر از ساختمان‌های بتنی است و از طرفی می‌توان آنها را بارها و بارها برپا کرد و از نو نصب کنید. 

ساختمان‌های پیش ساخته مناسب برای هر نوع آب و هوایی هستند و می‌توان مناسب با گرمایش و محاسبات استاتیکی انواع شرایط آب و هوایی آنها را طراحی کرد و ساخت.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از خانه‌های پیش ساخته این است که این خانه‌ها خوردگی و تغییر شکل نمی‌دهند و می‌توان سال‌ها به طور ایمن از آنها استفاده کرد. ساختار این ساختمان‌ها از فولاد گالوانیزه با چگالی بالا به همراه عایق بندی مناسب ساخته شده است. 

  آپارتمان پیش ساخته

مونتاژ ساختمان‌های پیش ساخته چگونه است؟

ساختمان‌های پیش ساخته امروزه به یکی از رایجترین سازه‌های ساختمانی تبدیل شده است. همانطور که از نام این ساختمان‌ها پیدا است، پیش ساخته هستند به این معنا که از قبل ساخته می‌شوند.

اما مطلب مهم درباره مونتاژ این خانه‌ها است و سوالی که مطرح می‌شود این است که ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل بهتر است یا مونتاژ در کارخانه؟  در ادامه می‌خواهیم بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مونتاژ خانه‌های پیش ساخته به نوع مصالح به کار رفته در ساخت آن‌ها نیز مرتبط است. خانه‌های پیش ساخته ممکن است از فلز، چوب یا پالت‌های آماده ساخته شوند که نحوه مونتاژ آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مونتاژ خانه‌های پیش ساخته ممکن است به دو روش زیر صورت بگیرد:

  • ساختمان‌های پیش ساخته مونتاژ در محل
  • ساختمان‌های پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در محل

خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در محل بسیار رایجتر از روش‌های دیگر است. نکته بسیار مهمی که باید در این امر مورد توجه قرار بگیرد میزان هماهنگی بین اجزا زمان مونتاژ قطعات است. قطعات و پانل‌های مورد نیاز ابتدا در کارگاه یا کارخانه بنابر طرح و سایز دلخواه شما تولید می‌شوند و درنهایت در محل مورد نظر شما قطعات به هم وصل می‌گردند.

حدوداً 60 درصد از کارهای خانه شما در کارخانه انجام می‌گیرد و 40 درصد باقیمانده نیز در محل انجام خواهد گرفت. 

سیستم لوله کشی و سیم کشی این خانه‌ها نیز بسیار مهم است که بر اساس نوع مونتاژ آن می‌تواند در مراحل مختلفی انجام بگیرد. به این معنی که سیم کشی خانه‌های پیش ساخته پروسه‌ای زمان بر است به همین دلیل سیم کشی آن در کارخانه انجام می‌گیرد.

  سازه‌های چوبی پیش ساخته چه نوع محصولاتی هستند؟

اما درمورد لوله کشی این ساختمان‌ها باید گفت که باید پس از پایان اتصال قسمت‌های آن و به صورت روکار انجام بگیرد. 

در خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در محل تمامی قطعات در کارخانه آماده و بر اساس نوع مصالح به کار برده شده برای ساخت آن در محل نصب خواهند شد. خانه‌های پیش ساخته که از چوب ساخته شده‌اند از بست‌ها و قطعات فولادی جهت اتصال آنها در محل استفاده می‌گردد. برای خانه‌هایی با بدنه فلزی نیز از انواع اتصالات پیچ و مهره و جوش استفاده می‌شود. 

خانه پیش ساخته مونتاژ در محل

ساختمان‌های پیش ساخته مونتاژ در کارخانه 

در این نوع ساخت و ساز تمامی مراحل ساخت خانه یا ساختمان پیش ساخته در کارگاه یا کارخانه مورد نظر انجام می‌گیرد و خانه آماده شده جهت قرار دادن در محل مشخص خود توسط وسایل نقلیه مخصوص حمل خواهد شد.

در این نوع مونتاژ مراحل ساخت ساختمان پیش ساخته اعم از طراحی، ساخت و مونتاژ در کارخانه انجام می‌گیرد و در پایان تمامی کارها خانه محل موردنظر فرستاده می‌شود.

نصب ساختمان های پیش ساخته کارخانه ای

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل بهتر است یا مونتاژ در کارخانه؟

همانطور که اشاره شد نوع محل مونتاژ ساختمان پیش ساخته می‌تواند در نوع و مراحل ساخت آن تأثیر گذار باشد. به همین دلیل می‌خواهیم با مزایا و معایب هر دو روش مونتاژ در محل و کارخانه بهتر آشنا شویم.

برای ساخت خانه یا ساختمان‌های پیش ساخته در سایزهای بسیار بزرگ حمل آنها توسط ماشین‌های بزرگ نیز دشوار خواهد بود. به همین دلیل مونتاژ آن در کارخانه گزینه صحیحی نیست.

برای خانه‌های بزرگتر بهتر است قطعات ساخته شده به محل مورد نظر منتقل شده و در محل مونتاژ شود. اما در مقایسه با خانه‌های کوچکتر مونتاژ آنها در کارخانه بهتر است زیرا حمل آنها آسان‌تر خواهد بود.

  پله پیش ساخته

یکی دیگر از معایب مونتاژ در کارخانه حمل آن و تأمین امنیت ساختمان ساخته شده در طول مسیر است. ممکن است با حمل ساختمان پیش ساخته در طول مسیر به مشکل‌های فراوانی برخورد که سبب صدمه به کل خانه می‌گردد. اما در صورت مونتاژ خانه در محل شما قطعات به صورت ایمن و آسان‌تر تا محل شما حمل خواهند شد و در آنها مونتاژ می‌گردند.

مونتاژ در کارخانه این مزیت را به همراه دارد که امکان تغییر و اصلاح تا زمان اتمام کار وجود دارد. همچنین از طرفی تجهیزات و امکانات موجود در کارخانه قطعاً بهتر و کامل‌تر از محل مورد نظر شماست چرا که بسیاری از این تجهیزات را نمی‌توان با خود به همراه آورد. پس مونتاژ خانه پیش ساخته در کارخانه می‌تواند بهتر و اصولی‌تر نیز انجام شود.

زمانی که خانه پیش ساخته خود را در محل مورد نظر مونتاژ می‌کنید ممکن است در صورت ایجاد خطا در قطعات به خوبی روی هم قرار نگیرند و در اتصال آن به مشکل برخورد کنید. 

درصورت مونتاژ ساختمان پیش ساخته در کارخانه هیچ گونه گرد و غبار و آلودگی وارد ساختمان نخواهد شد زیرا محیط کارخانه محیطی بسته و کاملاٌ تمیز است.

حمل قطعات ساخته شده برای مونتاژ در محل توسط ماشین‌های کوچکتر به نسبت حمل کل خانه انجام می‌گیرد که همین امر می‌تواند در هزینه‌های حمل و نقل شما صرفه جویی کند. اما درصورت حمل ساختمان پیش ساخته کامل و مونتاژ در کارخانه به ماشین‌های بزرگتر و درنتیجه پرداخت هزینه بیشتر نیاز خواهید داشت.

کامیون درحال نصب خانه پیش ساخته

سخن آخر

استفاده از خانه‌های پیش ساخته مزیت‌های بسیار زیادی را به همراه دارند. از جمله مهم‌ترین مزیت انتخاب این ساختمان‌ها صرفه جویی در زمان و هزینه‌های شماست.

  اسکلت پیش ساخته

ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع روش مونتاژ ساختمان‌های پیش ساخته آشنا کنیم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

از آنجا که برای این ساختمان‌ها از مصالح آماده و خشک استفاده می‌گردد. شرکت آریا بارون توس از جمله تولید کنندگان برجسته انواع ساختمان‌های پیش ساخته در کل کشور است که از استاندارهای روز دنیا پیروی می‌کنند. ساختمان‌های پیش ساخته آریا بارون کاملاٌ عایق بندی و از مواد و مصالح با کیفیت ساخته می‌شوند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *