آریا بارون

آپارتمان پیش ساخته

آپارتمان پیش ساخته

سازه‌های پیش ساخته در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین انواع سازه‌ها در جهان تبدیل شده است. اما واقعا امکان ساخت آپارتمان پیش ساخته وجود دارد؟ استحکام آپارتمان پیش ساخته به چه صورت خواهد بود؟  هر چند که در حال حاضر تنها می‌توان سازه‌های پیش ساخته را تا دو طبقه ساخت و دسترسی تکنسین‌های ایرانی به این تکنولوژی شاید کمی زمان‌بر باشد. اما کشورهای پیشرفته توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی و دانش روز دنیا آپارتمان‌هایی با ظرفیت 70 واحد را به صورت سریع و پیش ساخته طراحی کنند.

 آپارتمان‌های پیش ساخته همان‌ طور که از نامشان مشخص است از قطعات پیش آمده شده‌ای ساخته‌ می‌شوند که در محل پروژه( ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل) این قطعات به وسیله افراد متخصص به یکدیگر متصل می‌شوند. 

آنچه که از تجربه دیگر کشورها مشخص شده است، آن است که حذف کردن شیوه‌های سنتی در ساخت و ساز باعث می‌شود که روند کلی پیاده سازی ساختمان با سرعت بالاتری انجام شود. پایداری و استحکام بسیار زیاد این سازه‌ها باعث شده است که کشورهای پیشرفته دنیا در حال حاضر اقدام به پیاده سازی آپارتمان پیش ساخته کنند. 

آپارتمان‌های پیش ساخته مزیت‌های مختلفی را با خود به همراه دارند که از جمله این موارد می‌توان به پایداری بسیار بالا در برابر زلزله، قابلیت پیاده سازی در تمامی آب و هوا، وزن کم، عایق مناسب، امکان سفارشی سازی، هزینه نسبتا پایین، سازگاری با محیط زیست، طول عمر بالا و … اشاره کرد. 

کدام کشورها تکنولوژی ساخت آپارتمان پیش ساخته را در اختیار دارند؟ 

در حال حاضر پیاده سازی آپارتمان‌های پیش ساخته تنها در اختیار کشورهای پیشرفته جهان مانند آمریکا و چین است. این امکان وجود دارد که  با استفاده از قاب فلزی سبک که با نام lsf شناخته می‌شوند، آپارتمان تا 5 طبقه را پیاده سازی کرد. 

  بهترین نوع خانه های پیش ساخته

تمام اتصالات موجود در آپارتمان‌های پیش ساخته به وسیله پیچ و مهره به یک دیگر متصل می‌شوند که این محل‌ها با میزان دقت بسیار بالا در کارخانه تعیین می‌شوند. 

در این شیوه تولید مقاطع از روش نورد سرد استفاده می‌شود. 

در حال حاضر بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آپارتمان وان ناین نام دارد که توسط گروه هیکوری طراحی شده است. این برج پیش ساخته توانسته است 70 واحد 2 خوابه را در خود جای دهد. 

اجزای اصلی آپارتمان پیش ساخته 

هر آپارتمان پیش ساخته فارغ از برند تولید کننده از 3 جزء اصلی تشکیل شده است. 

  • سازه اصلی ساختمان 
  • پانل‌های گچی
  • پوشش بیرونی ساختمان

چرا استفاده از آپارتمان پیش ساخته؟ 

صرفه جویی در مدت زمان پیاده سازی شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از سازه‌های پیش ساخته باشد. تکنولوژی ساخت سازه‌های پیش ساخته یکی از نوین‌ترین تکنولوژی‌ها در ساخت و ساز است. شاید کمی عجیب باشد اما با استفاده از این تکنولوژی دقیقا می‌توان مانند بازی لگو ساختمان و آپارتمان‌های پیش ساخته را در کنار هم چید!

ساختمان‌ها و آپارتمان‌های پیش ساخته دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های مختلفی‌اند که از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد. 

سازگاری کامل با محیط زیست

به دلیل متریال به کار رفته در این سازه‌ها، ساختمان‌های پیش ساخته سازگاری بسیار مناسبی با محیط زیست دارند، طول عمر بالای این محصولات باعث شده است که سازگاری این سازه‌های نوین با محیط زیست بسیار بالا باشد. 

استحکام بسیار مناسب و ضد زلزله بودن سازه

دلیل دیگری که باعث می‌شود استفاده از آپارتمان‌های پیش ساخته در آینده رواج پیدا کند، استحکام بسیار بالا و ضد زلزله بودن این سازه‌ها است. 

  آشنایی با انواع خانه های پیش ساخته

وزن سبک این سازه‌ها دلیل دیگری است که باعث شده، ساختمان‌های پیش ساخته مقاومت نسبتا بالایی در برابر زلزله داشته باشند. 

کاهش زمان ساخت

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ساختمان‌های پیش ساخته کاهش زمان ساخت است. در یک مدت زمان یک هفته‌ای ساختمان پیش ساخته به صورت کامل پیاده سازی می‌شود. این در حالی است که برای پیاده سازی همین ساختمان به شیوه سنتی به چندین ماه زمان نیاز خواهد بود. 

عایق گرما و سرما

به دلیل آن که در طراحی و ساخت آپارتمان‌های پیش ساخته از تکنولوژی رو دنیا استفاده می‌شود، این ساختمان‌های پیش شاخته میزان صرفه جویی بسیار بالایی را در مصرف انرژی‌ها به همراه دارند.  

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *