آریا بارون

خانه های پیش ساخته فلزی

خانه های پیش ساخته فلزی

خانه های پیش ساخته فلزی یکی از انواع سازه‌های پیش ساخته به شمار می‌روند که به دلیل ویژگی‌هایی چون قیمت اقتصادی فولاد، حمل و نقل آسان و امکان استفاده از فلز در اشکال مختلف بسیار مورد توجه مهندسین ساختمانی قرار گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین مزیت خانه های پیش ساخته فلزی در ایران، سرعت بالای اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی با این متریال پیش ساخته است. سازه‌های پیش ساخته فلزی انواع متفاوتی دارند. انبارها، گاراژ، سوله، کانکس و … از جمله رایج‌تری سازه‌هایی هستند که می‌توان برای ساخت آن‎ها از فلز پیش ساخته استفاده کرد. 

اما استفاده از سازه‌های فلزی پیش ساخته هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان برای ساخت خانه و ویلاهای پیش ساخته نیز از آن استفاده کرد.

فولادهایی که برای ساخت خانه پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت سفارشی و اختصاصی برای همان پروژه تولید می‌شوند و همین موضوع منجر به مقاومت بالای سازه‌های فلزی می‌شود.

ساخت قطعات خانه‌های فلزی پیش ساخته و نصب آن‌ها در محل( ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل)، در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد؛ از همین‌رو در پروژه‌هایی که زمان بسیار حائز اهمیت است، ساخت خانه های پیش ساخته فلزی توصیه می‌شود.

ساخت خانه با این متریال مزیت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال می‌توان به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، مقاومت بالا، امکان نصب آسان، امکان توسعه ساختمان با اتصال چند سازه فلزی به یک دیگر، استفاده از فلز در اشکال مختلف در ساختمان سازی به دلیل انعطاف بالای آن اشاره کرد.

قیمت خانه های پیش ساخته فلزی به عوامل متعددی چون فولاد به کار گرفته شده و مساحت سازه بستگی دارد. ما در آریا بارون با استفاده از بهترین متریال‌های فلزی به تولید با کفیت ترین پیش ساخته های فلزی می‌پردازیم.

  پله پیش ساخته

مزیت خانه های پیش ساخته فلزی در ایران

با پیشرفت تکنولوژی و برای بالا بردن سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، روش‌هایی چون خانه‌های پیش ساخته، روز‌به‌روز بیشتر در حال جایگزین شدن با مصالح سنتی و روش‌های قدیمی ساخت و ساز است.

خانه پیش ساخته را می‌توان ترکیبی از پیشرفت تکنولوژی و مدیریت زمان دانست؛ چراکه بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این مصالح پیش ساخته، کاهش زمان اتمام پروژه‌های ساختمانی است.

یکی از انواع خانه‌های پیش ساخته که مورد استقبال افراد و مهندسین ساختمانی است، خانه ‌های پیش ساخته فلزی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های سازه های پیش ساخته باید به وزن سبک و جابه‌جایی آسان آن‌ها اشاره کرد.

از همین‌رو ممکن است از خود سوال کنید چگونه می‌توان قطعات خانه‌های پیش ساخته فلزی را جابه‌جا کرد و آن‌ها را در محل پروژه مونتاژ کرد؟ در جواب این سوال می‌توان گفت که برای ساخت این سازه‌ها، از فولادهای سبک استفاده می‌شود.

آیا استفاده از فلز برای سازه‌های پیش ساخته محدودیتی دارد؟

از ابتدای قرن 20، از فولاد به صورت گسترده به عنوان یک مصالح ساختمانی کاربردی استفاده می‌شود. تولید فلز در اشکال مختلف و کاهش قیمت این متریال در پی تولیدات انبوه آن، سبب شد تا مهندسین و پیمانکاران ساختمانی از فولاد در سازه‌های خود بیشتر استفاده کنند. در ساخت سازه های پیش ساخته زیادی می‌توان از فولاد استفاده کرد.

رایج‌ترین سازه های پیش ساخته فلزی عبارتنداز:

  • انبارها
  • گاراژها
  • ساخت سقف‌های کاذب

اما استفاده از فلز تنها در این سازه‌های پیش ساخته خلاصه نمی‌شود. سازه‌های فلزی پیش ساخته را می‌توان طبق نظر مشتری، به شکل یک ساختمان کامل درآورد. هدف اصلی از ساخت خانه های پیش ساخته فلزی، ساخت سازه‌هایی است که متناسب با سلیقه، نیاز و بودجه مشتری باشد. از همین‌رو برای ساخت سازه‌های فلزی مانند ساختمان‌ها، از فولادهای سبک و تجاری استفاده می‌شود.

  خانه های پیش ساخته پیچ و مهره ای

آیا خانه پیش ساخته فلزی مقاومت کافی را دارا است؟

یکی دیگر از دغدغه‌های افرادی که به ساخت خانه های پیش ساخته فکر می‌کنند، میزان مقاومت این سازه‌ها در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله، آتش سوزی، طوفان و … است. به طور کلی خانه‌های پیش ساخته از سبک‌ترین متریال‌ها ساخته می‌شوند که این موضوع مقاومت آن‌ها را نسبت به ساختمان‌های سنتی افزایش می‌دهد.

فولادهایی که برای ساخت خانه های پیش ساخته فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، فولادهایی سبک و تجاری است که به صورت سفارشی و متناسب با هر پروژه ساختمانی پیش ساخته تولید می‌شوند.

به عبارتی با توجه به فاکتورهای مختلفی چون موقعیت جغرافیایی قرارگیری سازه، آب و هوای منطقه، سبک سازه و … این فولادها به صورت سفارشی برای مقابله با عواملی چون طوفان، برف و باران و حریق ساخته می‌شوند.

ساخت خانه های پیش ساخته چقدر زمان می‌برد؟

همان‌طور که می‌دانید مفهوم سازه های پیش ساخته، ساختن و تکمیل کردن اجزای یک سازه در کارگاه یا کارخانه( و منتقل کردن آن‌ها به محل پروژه است. سازه های پیش ساخته فلزی نیز به همین ترتیب ساخته و نصب می‌شوند.

 زمان ساخت و نصب خانه های پیش ساخته فلزی به نقشه ساختمان و فاکتورهایی چون ابعاد سازه بستگی دارد. اما بطور کلی قطعات سازه‌های فلزی در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به سازه‌های چوبی و بتنی ساخته و نصب می‌شود. در میان انواع سازه های پیش ساخته، خانه های پیش ساخته فلزی را می‌توان جزو باکیفیت‌ترین و مقاوم‌ترین سازه‌ها دانست.

از سازه پیش ساخته فلزی چه استفاده‌های دیگری می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، سازه‌های فلزی پیش ساخته کاربردهای فراوانی دارند که ساختمان فلزی پیش ساخته تنها یکی از موارد آن به شمار می‌رود. از مزیت‌‎های فولاد این است که هیچ محدودیتی در ساخت و ساز ندارد و می‌توان از این متریال در ساخت سازه‌های دیگری نیز استفاده کرد.

  معتبرترین شرکت سازنده خانه های پیش ساخته

به عنوان مثال از سازه فلزی پیش ساخته برای ساخت سوله نیز استفاده می‌شود. آلاچیق‌ها، ویلاهای پیش ساخته فلزی و کانکس‌هایی که برای اسکان موقت ساخته می‌شوند همگی از سازه‌های پیش ساخته فلزی به شمار می‌روند. 

ویژگی‌های خانه پیش ساخته فلزی

اگر قصد دارید برای ساختمان سازی از متریال‌های پیش ساخته استفاده کنید و نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، دانستن ویژگی‌ها و برتری‌های خانه های پیش ساخته فلزی می‌تواند در تصمیم گیری کمک کننده باشد. در ادامه به ویژگی‌های این سازه‌های پیش ساخته اشاره خواهیم کرد.

  • دوام و کیفیت بالا
  • کاربردهای گوناگون (از سازه پیش ساخته فلزی در موقعیت‌ها و پروژه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد)
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر سازه‌های پیش ساخته فلزی
  • هزینه کم نگهداری و تعمیرات
  • نصب سریع و آسان
  • حمل و نقل راحت و جابه‌جایی حتی برای مسافت‌های دورتر
  • امکان جداسازی و نصب در مکان دیگر

چرا استفاده از خانه‌های پیش ساخته فلزی را توصیه می‌کنیم؟

مهم‌ترین ویژگی که یک سازه پیش ساخته باید داشته باشد، وزن کم آن است. قطعات خانه های پیش ساخته باید در محل دیگری ساخته شده و سپس به محل پروژه منتقل شوند. از همین‌رو سبک بودن و سهولت حمل و نقل آن از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. میانگین وزن خانه های پیش ساخته فلزی نسبت به سازه های پیش ساخته بتنی کمتر است. 

امکان توسعه سازه‌های فلزی پیش ساخته

از دیگر ویژگی‌های یک سازه پیش ساخته فلزی این است که می‌توان چند سازه فلزی را به یک دیگر متصل کرد و از این طریق آن‌ها را توسعه داد. ورق‌های فولادی که برای ساخت این خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در کارخانه( ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه) طبق استانداردهای مخصوصی برش خورده و آماده می‌شوند.

  ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل بهتر است یا مونتاژ در کارخانه؟

یکی از برترین ویژگی‌های سازه‌های فولادی نسبت به سازه های پیش ساخته بتنی، امکان برش فولاد در اندازه و ابعاد دلخواه است.

منعطف‌تر از سازه‌های بتنی هستند

از دیگر ویژگی‌های خانه پیش ساخته فلزی باید به انعطاف پذیر بودن آن‌ها اشاره کرد. از نظر ویژگی‌هایی چون صرفه جویی در هزینه، سرعت ساخت و ساز و همچنین انعطاف در ساختمان سازی، سازه‌های بتنی توان رقابت با سازه‌های فلزی را ندارند. در مقابل انعطاف پذیر بودن فلز، مقاومت بسیار بالایی نسبت به سازه های پیش ساخته بتنی از خود نشان می‌دهند. 

فلز را می‌توان با اشکال مختلف در ساختمان سازی استفاده کرد

یکی دیگر از دلایل توصیه به استفاده از خانه های پیش ساخته فلزی، امکان استفاده از فولاد در اشکال مختلف است. به عنوان مثال از این متریال می‌توان به شکل‌های پروفیل مقطع مربع، دایره یا مکعب شکل استفاده کرد.

امکان استفاده از فولاد در اشکال مختلف، نیاز به خرید مصالح دیگر را کاهش داده و هزینه ساخت و ساز خانه‌های پیش ساخته فلزی را نیز به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *