آریا بارون

انواع درب سردخانه‌ ای

تصویر درب سردخانه ای

آیا با انواع درب سردخانه و کاربرد آن‌ها آشنایی دارید؟

اولین سردخانه به طور رسمی و تقریباً در سال 1800 میلادی ساخته شد که تحول عظیمی در صنعت کارخانه‌ها و حتی مواد غذایی ایجاد کرد. با افزایش نیاز‌های مختلف در عرصه مواد غذایی و تولید غذاهای متفاوت نیاز به سردخانه‌ها نیز افزایش یافت.

سردخانه‌ها در اصل از فاسد شدن میوه و اقلام خوراکی در دمایی پایین نگهداری و این امکان را فراهم می‌کنند تا در هر فصلی به تمامی اقلامی که می‌خواهند دسترسی داشته و از خراب شدن آن‌ها نیز جلوگیری کنند.

سردخانه‌ها نیز همانند هر ساختمان دیگری از اجزایی مشخص تشکیل می‌شوند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با یکی از اجزای مهم سردخانه یعنی درب‌های سردخانه‌ ای بیشتر آشنا کنیم. 

سردخانه چیست؟

در ابتدا بهتر است قبل از آشنایی با انواع درب‌ سردخانه ‌ای کمی با ساختار و اجزای تشکیل دهنده سردخانه آشنا شوید. اجزا سردخانه‌ها به دو دسته اجزا متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند. 

اجزای استاتیک یا متحرک سردخانه‌ها شامل: 

  • کمپرسور سردخانه
  • اواپراتور سردخانه
  • کندانسور سردخانه

اجزای داینامیک یا ثابت سردخانه‌ها نیز شامل: 

  • ساندویچ پانل سردخانه
  • درب سردخانه
  • قفسه بندی سردخانه

در اینجا ما می‌خواهیم به بررسی انواع درب سردخانه ای و اهمیت آن‌ها به عنوان اجزای ثابت در سردخانه‌ها بیشتر بپردازیم. پس همچنان با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر درب سردخانه

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده سردخانه‌ها درب آن‌ها است. درب سردخانه اگر به درستی انتخاب نشود و از کیفیت و استانداردهای کافی برخوردار نباشند، می‌توانند مشکلات و زیان‌های بسیاری را به بار آورد. اما بلعکس اگر مناسب سردخانه شما باشد می‌تواند در تمامی موارد به نفع شما تمام شود. 

  سردخانه چیست؟

مهم‌ترین شاخص و هدف اصلی انتخاب درب‌های سردخانه‌ای توجه به عایق بودن آن‌ها در مقابل حرارت است. به این معنا که درب‌های سردخانه باید نوعی پنل حرارتی مابین فضای داخلی و بیرونی ساختمان باشند. بنابراین در نظر گرفتن این شاخص برای درب‌های سردخانه‌ بسیار مهم است. 

از جمله عواملی که بر عایق بودن پنل حرارتی درب‌ها تاثیر می‌گذارد می‌توان به اندازه‌ی ضخامت عایق درونی درب و نوع عایق آن نیز اشاره نمود. عامل دیگری که در انتخاب درب‌های سردخانه بسیار مهم است نحوه باز و بسته شدن راحت در آنها است که در این‌ باره در ادامه بیشتر شرح خواهیم داد.

مؤلفه دیگر در انتخاب درب‌های سرخانه‌ای توجه به ساختار آنها از نظر بهداشتی است، زیرا درب‌های سردخانه‌ای باید با سخت‌ترین مقررات بهداشتی و ایمنی مطابقت داشته باشند. درب‌های سردخانه می‌توانند مهمترین عامل در مصرف و هدر رفتن انرژی داخل باشند، در نتیجه می‌توانند بر روی هزینه‌های شما نیز تأثیر گذار باشند.

معرفی انواع درب سردخانه و کاربرد آن‌ها

موارد مختلفی در ساخت و کیفیت نهایی درب‌های سردخانه‌ای تأثیر می‌گذارند که از جمله مهمترین آنها نحوه باز و بسته شدن آن‌ها است. همچنین میزان دمایی که درب‌های سردخانه‌ای می‌توانند از آن حمایت کنند در نحوه و نوع درب خریداری شده بسیار حائز اهمیت است.

درب‌های سردخانه‌ای بر اساس نوع کاربرد و استفاده از آن‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند: 

  • درب سردخانه ای لولایی
  • درب سردخانه ریلی یا کشویی
  • درب سردخانه ریلی کنترل اتمسفر

درب‌ های سردخانه ‌ای لولایی

درب‌ های لولایی به دلیل ساختار ساده و استفاده آسان از آن‌ها از رایج‌ترین درب‌های سردخانه‌ای محسوب می‌شوند. این درب‌ها معمولاً دارای یک یا دو لنگه در هستند که با قرار گیری بر روی لولاهای چرخشی باز و بسته می‌شوند.

  یراق‌آلات درب سردخانه

تعداد لولاهای تعبیه شده برای هر در بستگی به سایز در مورد نظر دارد. نصب و قیمت این نوع از درب‌ سردخانه‌ بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر انواع دیگر است. 

از معایب این درب‌ها می‌توان به اتلاف انرژی در زمان باز و بسته شدن اشاره کرد. زمان باز و بسته شدن درب‌های لولایی حجم بسیار زیادی انرژی از طریق آن هدر می‌رود، درنتیجه برای سردخانه‌هایی که رفت و آمد در آنها کمتر است مناسب خواهد بود.

همچنین این نوع درب برای سردخانه‌هایی که نیاز به درب‌های بزرگتری دارند نیز مناسب نیست. زیرا به دلیل طراحی و نحوه باز و بسته شدن آن‌ها در صورت کمبود جا و فضاهای کوچک مناسب است.

درب‌های سردخانه‌ای ریلی یا کشویی

این نوع درب‌ها پانل‌هایی هستند عایق که بر روی غلتک‌ها در امتداد مسیر درب کشیده می‌شوند. درب‌های سردخانه‌ای کشویی یا ریلی زمان باز و بسته شدن کمترین میزان انرژی را هدر می‌دهند به همین دلیل برای سردخانه‌هایی که میزان عبور و مرور در آن‌ها بالا است مناسب خواهد بود. 

از این درب‌های می‌توان به هر اندازه‌ای برای درب‌های بسیار بزرگ نیز ساخته شوند. باز و بسته شدن درب‌های کشویی یا ریلی را نیز می‌توان به صورت اتوماتیک طراحی کرد و با کنترل از راه دور نیز باز و بسته شوند. درب‌های کشویی برای دماهای مثبت و منفی با عایق ورقه‌ای پلی یورتان ساخته می‌شوند. لایه بیرونی آن‌ها نیز از جنس آلومینیوم و استیل ضد زنگ است.

مزایا درب کشویی

  • برای ایجاد اختلاف دمای بین داخل و خارج سردخانه باید به ضخامت درب‌های ساخته شده اهمیت داد. درب‌های سردخانه‌ای با ضخامت‌های 7 تا 15 سانتی متری ساخته می‌شوند. 
  • برای سردخانه‌های زیر صفر جهت کاهش اتلاف انرژی بهتر است از درب‌ سردخانه کشویی با ضخامت بالا استفاده شود. 
  • درب‌های کشویی برای نصب و اجرا به فضای کمتری نسبت به درب‌های لولایی نیاز دارند و به راحتی در کمترین فضای موجود بر روی دیوار نیز قابل نصب هستند.
  • درب‌های کشویی دارای ساختار عایق بندی اتوماتیک هستند و با بسته شدن آن‌ها با کشیده شدن غلتک‌ها روی ریل در به طور کامل مهر و موم می‌شوند.
  • یکی دیگر از مزیت‌های دربهای کشویی یا ریلی برای سردخانه‌ها نصب آنها به صورت عمودی نیز است.
  احداث سردخانه

درب سردخانه‌ای ریلی کنترل اتمسفر

از این دسته از درب‌ها برای سردخانه‌هایی قابل استفاده هستند که در آن‌ها از اقلام حساسی مانند مواد خوراکی ازجمله میوه و سبزیجات نگهداری می‌شوند. این اقلام با قرار گرفتن در معرض اکسیژن به سرعت فاسد می‌شوند به همین دلیل در این سردخانه‌ها از درب‌های کنترل اتمسفر استفاده می‌گردد تا با استفاده از آن بتوان میزان نفوذ اکسیژن به داخل سردخانه را به راحتی کنترل و از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری نمود. 

این درب‌ها برای سردخانه‌های دارای دمای 40- درجه سانتی گراد نیز مناسب هستند. همچنین مونتاژ آن‌ها بسیار آسان و سریع است و بدون نیاز به فضای زیادی به راحتی بر روی دیوار قابل نصب هستند.

برای ساخت درب‌های سردخانه‌ای کنترل اتمسفر از روکش‌های مختلفی همچون روکش‌های پلاستیکی، روکش فولاد ضد زنگ و روکش فایبر گلاس استفاده می‌گردد. اهرم‌های تعبیه شده روی این درب‌ها سبب بسته شدن محکم آن‌ها می‌شوند و از نفوذ هرگونه آب، رطوبت و هوا به داخل جلوگیری ‌می‌کنند.

حرف آخر

زمان انتخاب درب سردخانه بهتر است به شرایط سردخانه خود اعم از دمای داخلی و خارجی آن، اندازه درب مورد نیاز، نوع سردخانه و درنهایت به هزینه‎ای که می‌خواهید برای آن بپردازید توجه کنید.

شرکت آریا بارون توس با برخورداری از انواع درب‌های سردخانه‌ای خدمات خود را در این زمنیه به شما ارئه می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاوره، طراحی و ساخت انواع درب‌های سردخانه‌ای با تیم آریا بارون توس تماس بگیرید و برای مشاهده نمونه کارهای آنان از سایت آریا بارون دیدن فرمایید. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *