آریا بارون

سردخانه چیست؟

نمای داخلی سردخانه

سردخانه چیست؟ سردخانه، شامل فضایی سر بسته است که گرما را از بین خواهد برد و باعث سرد شدن هر گونه وسیله ایی که در آن قرار داده شده است خواهد شد.

در گذشته مردم برای خنک نگه داشتن مواد غذایی و جلوگیری از خراب شدن آن از یخ استفاده می کردند. اغلب برای حمل و نقل موادی که ممکن بود در اثر گرما خراب شوند آن ها را در برف و یخ هایی که در کوها و ارتفاعات بود نگه می‌داشتند. آن ها با ساختن چاله های برفی از ذوب شدن یخ ها در فصل تابستان جلوگیری و برای خنک نگه داشتن مواد غذایی خود از این روش سنتی استفاده می‌کردند.

انواع مختلف سردخانه

سردخانه ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز و فعالیتی که دارید می‌توانید اقدام به خرید آن ها نمایید. در ادامه به معرفی انواع سردخانه ها خواهیم پرداخت.

سردخانه کوچک

سردخانه های کوچک معمولا دارای نقطه سردی زیر صفر و بالای صفر هستند. این نوع سردخانه ها را می‌توانید در هایپرمارکت ها، سوپرمارکت ها و غیره برای نگهداری از انواع نوشیدنی ها و مواد گوشتی و پروتئینی مانند سوسیس، کالباس، مرغ و میگو مشاهده نمایید.

 سردخانه متحرک

 سردخانه های متحرک معمولا برای ارسال و منتقل کردن مواد غذایی و داروها به شهرهای مختلف و مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و از کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند. این نوع سردخانه معمولا با ماشین هایی مانند وانت بارها و ماشین های سنگین جا به جا می شوند.

سردخانه کانتینری

از سردخانه های کانتینری هم در انواع کشتی های باری بزرگ که مسئولیت حمل مواد غذایی را دارند و شناورها و یا سکوهای نفت استفاده خواهد شد. سردخانه کانتیری معمولا در دو مدل بیست فوت و چهل فوت در دو دمای زیر صفر و بالای صفر تولید و ساخته خواهند شد.

  اهرم نجات درب سردخانه

سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی همان طور که از نام آن مشخص است به سردخانه های عظیم و بزرگی می‌گویند که معمولاً برای کارخانه ها و مصارف صنعتی کاربرد دارند و یا برای ذخیره کردن مواد غذایی برای مدت زمان چندین ماه و یا چندین سال استفاده خواهند شد.

سردخانه های صنعتی هم در دو دمای زیر صفر و بالای صفر وجود دارند و البته احداث این نوع سردخانه ها در باغ ها و محل هایی در دور از شهر نیز انجام خواهد شد. البته قابل ذکر است که برای احداث سردخانه‌ها به فضا و متراژ زیادی نیاز است.

سردخانه اتمسفر

در این نوع از سردخانه ها میزان گازهای تولید شده در آن با دقت کنترل خواهد شد و شرایط خوبی از لحاظ اکسیژن رسانی به سبزیجات و میوه ها داده می‌بخشند. زیرا میوه و سبزیجات نیاز به اکسیژن رسانی دارند و البته با کاهش و افزایش دما این کار به خوبی قابل کنترل خواهد بود.

نگهداری مواد غذایی در سردخانه ها

نگهداری از مواد غذایی و خوراکی ها در سردخانه ها با توجه به نوع سردخانه انجام می‌پذیرد و شامل:

1- سردخانه های زیر صفر

سردخانه های زیر صفر برای نگه داری از مواد غذایی فاسد شدنی مانند گوشت، مرغ، لبنیات و غیره کاربرد دارند.

2- سردخانه های بالای صفر

سردخانه هایی با دمای بالای صفر درجه هم برای سبزیجات، میوه ها و همچنین موادی از قبیل حبوبات و غلات کاربردی مفید دارند.

انواع مختلف سردخانه ها بر اساس نوع محصول

سردخانه های گوشتی

سردخانه های گوشتی معمولاً در مجاورت با کشتارگاه ها ساخته خواهند شد. البته ظرفیت آن ها به میزان کشتار در روز بستگی دارد. یعنی اگر کشتارگاه در هر شیفت پنجاه تن گوشت را انجام دهد ظرفیت این سردخانه در روز برابر است با سه هزار تن.

  احداث سردخانه

 البته اگر مقدار کشتار روزانه زیاد باشد تعداد طبقات سردخانه هم افزایش خواهد یافت. یعنی برای کشتارگاهی با چنین رقمی نیازمند به ساخت سردخانه ایی چند طبقه ایی خواهید بود.

سردخانه گوشتی که در مجاورت کشتارگاه ساخته شده

سردخانه های لبنیاتی

اغلب در کنار کارخانه ها و تولید کننده های محصولات لبنیاتی اقدام به ساخت این سردخانه ها می‌کنند. سردخانه های لبنیاتی می توانند محصولاتی مانند شیر با درجه 20 سانتی گراد قابلیت را تا 2 درجه سانتی گراد سرد نمایند. برای دیگر محصولات لبنیاتی این میزان متفاوت خواهد بود و بستگی به نوع محصول و مدت زمان قرار گیری آن دارد.

سردخانه های مخصوص سبزیجات و میوه جات

برای نگهداری میوه و سبزیجات معمولا از اتاقک هایی که اتاق سرد کن نام دارد استفاده می شود. نکاتی که در نگهداری از انواع میوه ها و سبزیجات باید توجه داشت این است که میوه ها و سبزیجات باید حتما جدا از هم نگهداری شوند. زیرا ساختار سبزی ها با میوه ها کاملا تفاوت دارد و سبزیجات نسبت به میوه ها حساس تر هستند.

در ضمن به هیچ وجه نباید میوه های معطر را با دیگر میوه ها در مجاورت یکدیگر و در یک اتاق نگهداری کرد. البته میوه هایی مانند انگور که مراقبت های مختص به خود را دارد هم باید به صورت جداگانه نگهداری نمود. زیرا برای نگهداری انگور نیاز به وجود گوگرد در اتاق خواهید داشت.

سردخانه برای نگهداری میوه و سبزیجات

سردخانه های ماهی و نگهداری از شیلات

شیلات و ماهی ها هم سردخانه های مخصوص خود را دارند. این نوع سردخانه ها حتما باید دارای سیستم یخ ساز باشند و برای جلوگیری از فاسد نشدن محصولات و ماهی ها از این یخ ها استفاده نمود.

سردخانه مخصوص نگهداری ماهی و شیلات

تفاوت بارز میان سردخانه های بالای صفر و زیر صفر

احتمالا این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند که تفاوت سردخانه بالای صفر و زیر صفر در چیست و آیا می‌توان از سردخانه زیر صفر برای بالا صفر و برعکس استفاده نماییم؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که خیر نمی‌توان این کار را کرد و به طور کل این کار نشدنی خواهد بود.

  المنتها درب سردخانه

اما در مواردی می‌توان سوزن اینجکشن را در سردخانه های بالای صفر در آورد و تا 7 درجه دما را کاهش داد.

بزرگترین تفاوت میان سردخانه های بالای صفر و زیر صفر در این است که سردخانه های زیر صفر دارای قدرت پایین تری از کمپرسور هستند و اگر بخواهیم سیم پیچ هر دو سردخانه بالای صفر و پایین صفر را با یکدیگر مقایسه نماییم باید بگوییم که سردخانه پایین صفر فشار کمتری دارد.

به طور مثال اگر سیم پیچ کمپرسور زیر صفر برای نوع بالای صفر استفاده شود به دلیل این که فشار پایین تری دارد برای مدتی کار خواهد کرد و می‌سوزد.

اجزای تشکیل دهنده سردخانه

سردخانه ها با توجه به نوع و عملکردی که دارند هر کدام دارای اجزای تشکیل دهنده مختص به خود هستند. در این جا ما برای شما نام تعدادی از این قطعات را خواهیم آورد.

1- کمپرسورها

2- کندانسور

3- تبخیرکننده

البته این فقط بخش های از یک سردخانه خواهد بود که هر کدام از آن ها بخش های دیگری هم دارد. همچنین درب‌های سردخانه‌ای نیز از مهم ترین اجزای سردخانه‌ها هستند که شرکت آریا بارون توانسته به بهترین شکل ممکن به تولید درب های سردخانه‌ای بپردازد.

نتیجه گیری

با توجه به نیاز بشر به در طول سال های گذشته، سردخانه ها پدید آمدند تا بتوانند مواد غذایی و خوراکی های فاسد شدنی ما را نگهداری نمایند و از این رو استفاده از این دستگاه های بزرگ و صنعتی متداول شده و اکنون در اکثر کشورهای جهان کاربرد دارند. سردخانه ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند و همه آن ها مشابه هم نیستند و با توجه به نیازی که دارید، می توانید از آن ها استفاده کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *