آریا بارون

خانه های گنبدی پیش ساخته

خانه ی گنبدی پیش ساخته

یکی از انواع سازه های پیش ساخته، ساختمان های گنبدی شکل هستند. خانه های گنبدی پیش ساخته ویژگی‌ها و کاربردهای بسیاری دارند که منجر به استفاده روزافزون از آن‌ها شده است.

اگر علاقه‌مند هستید که با روش ساخت خانه های گنبدی بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

سازه‌های گنبدی که ممکن است آن‌ها را با نام خانه های اسکیمویی پیش ساخته نیز بشناسید، بسیار سبک بوده و مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و آتش سوزی دارند.

این خانه‌ های گنبدی ضد زلزله عایق حرارتی، رطوبت، سرما و گرما است و در هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. قطعات این سازه های گنبدی پیش ساخته همگی در کارگاره ساخته شده و سپس برای نصب، به محل( ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل) پروژه منتقل می‌شود.

نصب خانه های گنبدی پیش ساخته فرایندی کم هزینه، سریع و راحت است. از این خانه های گنبدی شکل تنها برای ساخت سازه‌های مسکونی استفاده می‌شود.

می‌توان از این سبک سازه برای ساخت خانه‌های اقامتی و توریستی، ویلاهای شهرکی، سالن‌های ورزشی و … استفاده کرد.

خانه‌های گنبدی پیش ساخته مزایایی زیادی دارند:

  • مقاوم و ضد زلزله هستند.
  • عایق خوبی برای حرارت به شمار می‌روند.
  • هزینه‌های نگهداری و تعمیرات پایینی دارند.
  • حمل و نقل و فرایند نصب راحتی دارند.

بهای هر متر مربع خانه های پیش ساخته گنبدی به متریال اولیه ساخت آن‌ها بستگی دارد. سازه‌های پیش ساخته اغلب از جنس بتن، و LSF هستند. شرکت آریا بارون با استفاده از بهترین متریال‌ تلاش می کند تا پیش سازه هایی با کیفیت بالا تولید کند.

  آپارتمان پیش ساخته

معرفی خانه های گنبدی پیش ساخته

با شنیدن نام خانه‌های گنبدی پیش ساخته اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید چیست؟ گنبدها یکی از پرکاربردترین سازه‌های انسانی است که از گذشته تاکنون در مکان‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود.

احتمالا سقف‌های گنبدی را فقط در مسجد یا امامزاده‌ها دیده باشید؛ اما از این سقف‌ها استفاده‌های بیشتری هم می‌شود.

به عنوان مثال سقف برخی از خانه‌ها را به صورت گنبدی و با کمک گنبدهای پیش ساخته می‌سازند.

خانه‌های گنبدی که برخی آن‎ها را خانه های اسکیمویی پیش ساخته نیز می‌خوانند بیشتر در مناطق گرم و کویری به چشم می‌خورند. چراکه معماری ساخت آن‌ها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که مانع از گرم شدن بیش از حد ساختمان در فصل‌های گرم سال می‌شود.

اما امروزه خانه‌ های گنبدی پیش ساخته طرفداران بیشتری پیدا کرده و در تمامی نقاط این خانه های گنبدی شکل به چشم می‌خورند.

روش ساخت خانه های گنبدی

طراحی خانه های گنبدی
 

برای ساخت خانه‌های گنبدی پیش ساخته ابتدا بر حسب متراژ زمینی که قرار است ساختمان در آنجا قرار بگیرد، شکل و ابعاد این ساختمان طراحی می‌شود. در این طراحی تمام مواردی که در طراحی یک خانه معمولی مورد توجه است لحاظ می‌شود.

به عنوان مثال تعداد اتاق‌ها، متراژ آشپزخانه، تعداد پنجره‌ها، محل قرارگیری در ورودی ساختمان و … همگی در طراحی لحاظ می‌شوند. 

نقشه این ساختمان گنبدی توسط مهندسین ساختمانی کشیده می‌شود. پس از آن تمام اجزای مورد نیاز برای پیاده سازی این پروژه طبق نقشه ساختمان در کارگاه ساخته می‌شود.

در واقع تمام قطعات خانه های گنبدی پیش ساخته در کارخانه یا کارگاه ساخته شده و سپس در محل استقرار پروژه مونتاژ می‌شوند. 

  ویلاهای پیش ساخته 

مراحل نصب خانه‌های گنبدی پیش ساخته

پس از اینکه تمامی قطعات لازم در کارگاه ساخته شد، فرایند نصب در محل پروژه آغاز می‌شود. بر اساس نقشه ساختمان خطوطی بر روی زمین کشیده می‌شود که ریل‌های مخصوص بر روی این خطوط نصب می‌شوند. این ریل‎‌ها با خاک، بتن یا آسفالت به زمین متصل می‌شوند. وظیفه آن‌ها نگهداری دیوار ساختمان‌ های گنبدی شکل پیش ساخته است.

مرحله بعدی نصب بیرونی نام دارد که شامل نصب درب و پنجره‌ها و نمای بیرونی ساختمان می‌شود. پس از اینکه ترمیم نمای بیرونی تمام شد، می‌توان آن را به صورت دلخواه رنگ آمیزی و تزیین کرد. در Hخرین مرحله از نصب خانه های گنبدی پیش ساخته، قسمت‌های داخلی ساختمان مانند سرویس بهداشتی‌، حمام، تجهیزات روشنایی و … نصب می‌شوند.

کاربرد ساختمان گنبدی

از این سازه‌های پیش ساخته گنبدی شکل اغلب برای ساخت ساختمان‌های ویلایی و منازل مسکونی در برخی نقاط استفاده می‌شود. در بسیاری از مناطق توریستی از این سازه‌ های گنبدی پیش ساخته برای ساخت اتاق‌های اقامتی نیز استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد فوق از این سازه های گنبدی پیش ساخته می‌توان برای ساخت سالن‌های ورزشی، سالن‌های کنفرانس، سال همایش و … نیز استفاده کرد. 

مزایای خانه های اسکیمویی پیش ساخته

خانه های گنبدی پیش ساخته مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی محیطی دارند و همین مقاومت بالای این ساختمان های گنبدی شکل است که طرفداران آن‌ها را بیشتر کرده است.

از دیگر دلایل کاربرد زیاد خانه های گنبدی ضد زلزله می‌توان به نمای ظاهری متفاوت و جذاب آن‌ها اشاره کرد. اما این ساختمان گنبدی شکل مزیت‌های بیشتری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  خانه های پیش ساخته پیچ و مهره ای

سرعت بالای اجرای پروژه

از بزرگ‌ترین مزیت‌های ساختمان‌های گنبدی شکل، می‌توان به سرعت ساخت آن‌ها اشاره کرد. این گنبدهای بتنی در مقایسه با دیگر سازه‌ها، در مدت زمان کوتاه‌تری قابل اجرا و پیاده سازی هستند.

به همین خاطر در بسیاری از شهرک‌های ویلایی این روزها این سازه‌های یکپارچه گنبدی شکل بیشتر به چشم می‌خورد.

خانه های گنبدی ضد زلزله هستند

از دیگر مزیت‌های سازه‌ های گنبدی پیش ساخته مقاومت بالای آن‌ها است. همچنین گفته می‌شود این ساختمان‌های گنبدی در برابر حوادثی چون زلزله نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. در مناطق زلزله خیز خانه های اسکیمویی پیش ساخته طرفداران بیشتری دارند. 

خانه های پیش ساخته گنبدی عایق حرارتی‌اند

بهینه سازی ساختمان از دیگر اهداف استفاده از این خانه‌های پیش ساخته گنبدی به شمار می‌رود. جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان‌های پیش ساخته که عایق حرارتی هستند در هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند.

هزینه نگهداری این سازه‌ها پایین است

سطح کاملا صاف و یک دست این سازه‌های بتنی پیش ساخته مانع از خوردگی یا زدگی سقف و دیواره‌ها می‌شود. همین امر هزینه تعمیرات و هزینه‌های مربوط به نگهداری این ساختمان های گنبدی شکل را کاهش می‌دهد. 

حمل و نقل و نصب آسان

سهولت در حمل و نقل و فرایند ساده نصب از ویژگی اغلب سازه‌های پیش ساخته از جمله خانه های گنبدی پیش ساخته به شمار می‌رود. نیاز به مصالح کمتر هم هزینه‎‌های مربوط به ساخت و ساز را کاهش می‌دهد و هم از پرداخت هزینه‌های اضافه برای حمل و نقل این مصالح جلوگیری می‌کند. 

خانه های گنبدی پیش ساخته چه ویژگی‌هایی دارند؟

کاربرد های خانه های گنبدی پیش ساخته
 
  • سازه‌های بتنی پیش ساخته گنبدی شکل نسبت به سازه‌های سنتی وزن بسیار سبکی دارند.
  • به دلیل ایزوله بودن در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند.
  • در برابر رطوبت، حرارت، گرما و سرما عایق هستند.
  • مقاوم در برابر آتش سوزی، زلزله، طوفان
  • دارای معماری زیبا و متفاوت از سازه‌های سنتی
  • قابلیت نصب سریع
  اسکلت پیش ساخته

قیمت خانه های گنبدی پیش ساخته

قیمت هر متر مربع از این سازه با توجه به متریال به کار گرفته شده برای ساخت آن محاسبه می‌شود. انواع متریال‌‎های ساخت سازه‌های پیش ساخته عبارتنداز:

  • سازه‌‎های بتنی
  •  سازه‌ها LSF 
  • سازه‌های پیش ساخته فلزی

 اغلب ساختمان‌های گنبدی شکل پیش ساخته بتن سبک هستند. در مقایسه با دیگر سازه‌ها، این ساختمان گنبدی شکل ارزان‌تر و بسیار مقرون ‌به‌ صرفه‌تر است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *