آریا بارون

آشنایی با انواع خانه های پیش ساخته

Familiarity with different types of prefabricated houses

ظهور خانه های پیش ساخته را می‌توان به نوعی انقلابی در زمینه ساخت و ساز دانست چراکه این سازه ها با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، سرعت ساخت و ساز و بهره برداری را بسیار افزایش داده‌اند.

اگر می‌خواهید از این سازه‌های کم هزینه و در عین حال بادوام و مقاوم استفاده کنید، بد نیست ابتدا با انواع خانه های پیش ساخته و ویژگی‌های هر یک آشنا شوید. انواع خانه های پیش ساخته را از نظر چگونگی ساخت و اجرا بطور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  1. خانه‌های پیش ساخته‌ای که قابلیت جابه‌جایی دارند.
  2. خانه‌های پیش ساخته‌ای که پس از مستقر شدن در محل پروژه دیگر امکان جابه‌جایی ندارند.

خانه‌ پیش ساخته‌ای که قابلیت جا به جایی دارند عموما متراژ و ابعاد کوچک‌تری دارند. به عنوان یکی از رایج‌ترین و نام آشناترین انواع خانه‌های پیش ساخته قابل جابه‌جایی می‌توان به خانه کانکسی اشاره کرد.

کانکس‌ها از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع خانه های پیش ساخته هستند که می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. اما قطعات نوع غیر قابل جابه‌جایی خانه پیش ساخته در محل پروژه به یکدیگر متصل شده و احتمالا تشکیل یک خانه با متراژ و ابعاد بزرگ‌تر را می‌دهد.

انواع خانه های پیش ساخته از نظر نوع متریال ساخت نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هر یک از این سازه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

بنابراین ابتدا باید بدانید از یک خانه پیش ساخته دقیقا چه انتظاراتی دارید؟ آیا عایق بودن این سازه بیشتر برایتان حائز اهمیت است یا مقاوم بودن آن؟ آیا می‌خواهید سازه پیش ساخته‌ شما طول عمر بیشتری داشته باشد یا نمای زیباتر؟

  خانه های پیش ساخته فلزی

با شناخت انواع خانه پیش ساخته می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید و سپس بهترین نوع از انواع خانه‌های پیش ساخته را انتخاب کنید. 

خانه پیش ساخته بتنی

اسکلت خانه های پیش ساخته بتنی از فلز اما دیوارهای آن از جنس بتن است. بتنی که برای ساخت این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد وزن بسیار سبکی دارد به همین خاطر ساختمان های پیش ساخته بتنی بطور کلی وزن کمی داشته و مقاومت بالایی دارند.

خانه های پیش ساخته بتنی در محل کارگاه یا کارخانه ساخته شده و سپس پس از آنکه انواع تست‌ها بر روی آن‌ها صورت گرفت به محل پروژه منتقل می‌شوند.

یکی از معایب خانه های پیش ساخته بتنی که موجب استقبال کمتر از آن‌ها شده است، سرعت پایین ساخت و ساز آن‌ها است. به عبارتی پروسه ساخت این سازه‌ها کمی زمان بر است به همین خاطر چنانچه می‌خواهید خانه پیش ساخته شما در مدت زمان کوتاه‌تری آماده تحویل باشد، باید ازدیگر انواع سازه‌های پیش ساخته استفاده کنید. 

خانه پیش ساخته چوبی

نوعی دیگر از انواع خانه‌های پیش ساخته، خانه‌های چوبی هستند. از چوب به عنوان یکی از اصلی‌ترین متریال‌های ساختمانی از گذشته تا به امروز استفاده‌های زیادی می‌شده است. چرا که این متریال دارای خصوصیت‌های منحصربه‌فرد زیادی است.

چوب وزن سبکی دارد، مقاوم و مستحکم است؛ نمای بسیار زیبایی دارد و انعطاف پذیری بالای آن ساخت و ساز را ساده‌تر می‌کند. یک شرکت سازنده خانه های پیش ساخته در ساخت این نوع سازه پیش ساخته باید مهارت و تجربه بسیار بالایی داشته باشد چراکه چوب در کنار تمامی ویژگی‌های منحصربه‌فردش، آسیب پذیر نیز بوده و ممکن است مورد تهدید عوامل مخرب بیرونی قرار بگیرد. 

  بهینه سازی انرژی ساختمان

خانه های پیش ساخته در قالب کلبه‌های جنگلی بسیار محبوب هستند. به عنوان مثال اگر قرار باشد در یک جنگل کلبه‌ای ساخته شود از آنجایی که حمل و نقل مصالح در مسیرهای جنگی و فرایند ساخت و ساز در آنجا دشوار است، بهترین گزینه پیش رو خانه های پیش ساخته چوبی هستند. 

خانه پیش ساخته LSF

نوعی دیگر از انواع خانه های پیش ساخته، خانه های ال اس اف هستند. خانه های پیش ساخته lsf را می‌توان جدیدترین نوع سازه های از پیش ساخته شده دانست. ویژگی‌های زیادی این سازه‌ها را از ساختمان‌های پیش ساخته بتنی متمایز کرده است.

برای مثال وزن کمتر، استحکام بالا، نصب سریع و آسان، ظرافت بیشتر، مقاومت در برابر زلزله، آتش سوزی و… از ویژگی‌هایی است که سبب شد از سازه‌های پیش ساخته ال اس اف استقبال بیشتری شود. 

تنها عیب سازه‌های ال اس اف این است که نمی‌توان با کمک این متریال خانه‌های پیش ساخته با متراژ بزرگی ساخت. در صورتی که برای ساخت خانه‌های کوچک، سوئیت‌ها، سالن‌های ورزشی کوچک، مدارس کوچک در مناطق دور افتاده یا ویلاهای یک طبقه به راحتی می‌توان از این مصالح استفاده کرد. 

خانه های پیش ساخته PVC

پی وی سی در برابر عوامل آسیب زای محیطی مقاومت بالایی دارد. گذشته از دوام و مقاومت بالای این متریال، قیمت مقرون به صرفه و مونتاژ ساده آن از دیگر علل استقبال از این سازه‌های پیش ساخته به شمار می‌روند.

اغلب خانه های پیش ساخته pvc به صورت قابل جابه‌جایی طراحی و ساخته می‌شوند. از پی وی سی می‌توان برای پوشش کف خانه های پیش ساخته یا نمای بیرونی این سازه‌ها نیز استفاده کرد.

  کارخانه تولید خانه های پیش ساخته

خانه پیش ساخته ساندویچ پانلی 

یکی از محبوب‌ترین انواع خانه های پیش ساخته هستند. مهم‌ترین مزیت این سازه‌ها، وزن پایین و قیمت مناسب آن‌ها است. بسیاری اوقات این وزن سنگین مصالح است که به دلیلی برای کاهش عمر مفید ساختمان‌ها تبدیل می‌شود.

با استفاده از ساندویچ پانل‌ها برای ساخت یک خانه پیش ساخته می‌توان طول عمر مفید سازه را افزایش داد. از طرفی دیگر این متریال قیمت مناسبی داشته و فرایند نصب آن نیز به سادگی امکان پذیر است به همین خاطر هزینه‌های ساخت و ساز (هزینه‌های مربوط به حمل و نقل مصالح، نصب و دستمزد کارگران) کاهش می‌یابد. 

کانکس‌های مسکونی که با نام خانه کانکس نیز شناخته می‌شوند یکی از رایج‌ترین اشکال خانه های پیش ساخته ساندویچ پانلی به شمار می‌روند. به عنوان بزرگ‌ترین مزیت‌های خانه های پیش ساخته می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. مقاوم در برابر رطوبت
  2. قابلیت استفاده مجدد
  3. وزن کم 
  4. جابه‌جایی و نصب آسان
  5. قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف
  6. کاهش هزینه های مربوط به ساخت و ساز
  7. طول عمر بالا
  8. و… 

خانه های پیش ساخته ساندویچ پانلی بسته به ویژگی‌های ساخت می‌توانند مونتاژ در محل یا مونتاژ در کارخانه باشند. علاوه بر خانه کانکسی یا کانکس‌های کاروان، خانه‌های ماژولار نیز نوعی دیگر از انواع خانه های پیش ساخته به شمار می‌روند.

خانه ماژولار به نوعی همان خانه‌های مونتاژ در محل( ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل) هستند چراکه قطعات این خانه‌ها در کارخانه ساخته شده( ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه) و سپس در محل پروژه به یکدیگر نصب می‌شوند. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *