آریا بارون

انواع سازه های پیش ساخته

انواع ساختمان پیش ساخته

انواع سازه های پیش ساخته کاربردهای مختلفی دارند و از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی استفاده‌های زیادی می‌شود. امروزه دو فاکتور مهم یعنی کاهش بودجه ساخت و ساز و کاهش زمان ساخت و ساز از مهم‌ترین فاکتورهای مورد توجه مهندسین ساختمانی به شمار می‌روند.

برای اجرایی شدن این دو فاکتور در کنار حفظ کیفیت و دوام ساخت، استفاده از سازه‌های پیش ساخته ایده‌آل‌ترین گزینه ممکن است. یکی از انواع سازه‌های پیش ساخته، سازه‌های lsf هستند. 

این سازه‌های فولادی سبک که با فولاد گالوانیزه پوشش داده می‌شوند، جزو مدرن‌ترین سازه‌های پیش ساخته به شمار می‌روند که از آن در ساخت سالن‌های ورزشی، سوله‌ها، مدارس، تالارها و … استفاده می‌شود. به عنوان یکی دیگر از انواع سازه‌های پیش ساخته می‌توان به سازه‌های بتنی اشاره کرد.

سنگین‌تر بودن قطعات این سازه‌های بتنی نسبت به دیگر انواع سازه‌های پیش ساخته، حمل و نقل و نصب آن‌ها را کمی دشوارتر از سایرین کرده است. اما با این وجود سازه‌ های پیش ساخته بتنی باز هم مورد توجه هستند. 

در طول متن به بررسی انواع سازه های پیش ساخته بتنی و مزایا و معایب این سازه‌ها خواهیم پرداخت.

آخرین سازه پیش ساخته بتنی که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، سازه پیش ساخته چوبی است.

ساختمان پیش ساخته را نیز می‌توان نوعی از این سازه‌های پیش ساخته دانست. سازه‌های پیش ساخته چوبی در میان انواع سازه های پیش ساخته، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند.

سازه های پیش ساخته چیست؟

سازه‌های پیش ساخته به سازه‌هایی گفته می‌شود که مصالح اولیه آن سازه، خارج از محل پروژه ساخته شده و سپس در محل استقرار پروژه مونتاژ می‌شوند.

  معتبرترین شرکت سازنده خانه های پیش ساخته

بسیاری از افراد به دنبال نحوه ساخت خانه های ارزان قیمت هستند؛ برای کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز می‌توان از متریال‌های پیش ساخته استفاده کرد. در واقع خانه های پیش ساخته بسیار به صرفه تر هستند.

 انواع سازه های پیش ساخته مزیت‌های زیادی دارند که به عنوان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو مورد کاهش هزینه‌های ساختمانی و بالا رفتن سرعت اجرای پروژه‌ اشاره کرد. در ادامه با انواع سازه های پیش ساخته بیشتر آشنا خواهید شد. 

سازه های پیش ساخته lsf

یکی از انوع سازه‌های پیش ساخته، ساختمان‌های سبک فولادی است. سازه‌های پیش ساخته ال اس اف را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توان از مدرن‌ترین سازه‌های پیش ساخته دانست.

اما چه ویژگی‌هایی سبب شده است که مهندسین ساختمانی تا این اندازه به استفاده از سازه‌های پیش ساخته روی بیاورند؟ 

ساز‌ه‌های lsf، ورق‌هایی با ضخامت کم فولاد و پوشش گالوانیزه است. این تکنولوژی ساخت منجر به حفظ وزن سبک این سازه‌های پیش ساخته در مقابل حفظ کیفیت و مقاومت بالای آن‌ها شده است.

ساختمان‌هایی که با کمک این نوع از انواع سازه های پیش ساخته اجرا می‌شوند، ساختاری منسجم، پایدار و منعطف دارند.

کاربرد سازه‌های ال اس اف lsf

این سازه‌های پیش ساخته برای ساخت ساختمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این سازه‌ها عبارتنداز:

  • ساخت مدارس
  • ساخت بناها مانند ویلا، آپارتمان، رستوران
  • ساخت سوله‌ها
  • ورزشگاه‌ها
  • انبارها و … 

شاید در کشور ما افرادی باشند که هنوز با این سازه پیش ساخته آشنایی کامل نداشته باشند، اما در کشورهای پیشرفته از سازه پیش ساخته lsf در پروژه‌های بزرگی استفاده می‌شود که این اثباتی بر ادعای کاربرد و کیفیت بالای این متریال است.

  ساختمان پیش ساخته چیست؟ مزایا، معایب و انواع آن

مزیت استفاده از سازه‌های ال اس اف

استفاده از انواع سازه های پیش ساخته مزیت‌هایی به همراه دارد که این سازه‌ها را جایگزین سازه‌های سنتی ساختمانی کرده است. به عنوان بزرگ‌ترین مزیت‌های استفاده از این سازه پیش ساخته می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برخورداری از استانداردهای مصرف انرژی
  • حمل و نقل آسان
  • وزن کم سازه‌های ال اس اف
  • سرعت بالای اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی
  • مقاوم در برابر زلزله

سازه پیش ساخته بتنی

یکی دیگر از انواع سازه های پیش ساخته، سازه‌های بتنی است. برای ساخت بناهایی مانند ساختمان‌های چندین طبقه یا ویلاهای پیش ساخته از این سازه‌ استفاده‌های زیادی می‌شود.

سازه پیش ساخته بتنی علاوه بر پروژه‎های ساختمانی، در پروژه‌های عمرانی نیز کاربرد دارد. از آن‌ها برای ساخت انواع سدها و تونل‌ها استفاده می‌شود.

سازه‌های بتنی استحکام بالایی داشته، مقرون به صرفه هستند و انعطاف پذیری قابل توجهی نیز دارند. قطعات و اجزای سازه‌های پیش ساخته بتنی به صورت انبوه در کارخانه تولید می‌شود.

پس از آن، این قطعات به صورت یکپارچه در محل اجرا نصب می‌شوند. سازه‌ های پیش ساخته بتنی دارای انواع مختلفی است:

سیستم سازه‌ای بتنی دیواری

این سیستم که بیشتر شامل دیوارهای جانبی است، از چند نوع سازه دیواری تشکیل شده است. وظیفه این سیستم، نگهداری و پایدار کردن دیوارهای جانبی سازه است.

سیستم سازه‌ای خطی

سیستم سازه‌ای خطی سازه‌های پیش ساخته بتنی تیر و ستون‌هایی هستند که از ستون‌ها، دیوارهای باربر، قاب خمشی و قاب‌های ساده تشکیل شده‌اند.

مزایا و معایب سازه‎‌های بتنی پیش ساخته

مزایای این نوع از انواع سازه های پیش ساخته عبارت است:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و نیروی متخصص
  • مقاومت بالا در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر شرایط بد آب و هوایی و امکان ساخت آن‌ها در هر اقلیمی
  • کیفیت بالا و طول عمر بیشتر
  انواع دیوار پیش ساخته

این سازه پیش ساخته معایبی نیز دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • حمل و نقل آن‌ها نسبت به دیگر انواع سازه های پیش ساخته کمی دشوار است.
  • قطعات آن کمی سنگین است و نسبت به دیگر سازه‌های پیش ساخته نصب دشوارتری دارند.
  • درصد مقاومت کششی در این سازه‌ها کمتر است.
  • با گذشت زمان ممکن است دچار ترک و خوردگی‌هایی شوند.

سازه‌های پیش ساخته چوبی

از دیگر انواع سازه های پیش ساخته، سازه‌های چوبی هستند. این سازه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرکاربردترین این سازه‌ها دانست. فراوانی متریال اولیه این سازه در طبیعت و تولید انبوه آن، منجر به کاهش قیمت آن نسبت به دیگر سازه‌های پیش ساخته شده است.

سازه‌های پیش ساخته چوبی کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال اگر دل خوشی از آپارتمان نشینی ندارید، می‌توانید این سازه پیش ساخته را امتحان کنید!

کیفیت سازه‌های پیش ساخته چوبی به چگونگی و کیفیت مراحل پیش ساختگی آن‌ها در کارگاه بستگی دارد. پیش ساختگی این سازه‌ها در کارخانه‌ها تحت نظارت مهندسین به صورت دقیق صورت می‌گیرد تا بالاترین کیفیت نهایی را داشته باشند. ما در آریا بارون با تولید محصولات با کیفیت در جهت افزایش رضایت مشتریان تلاش می‌کنیم.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *