آریا بارون

کلبه پیش ساخته

تصویر یک کلبه پیش ساخته در جنگل

کلبه پیش ساخته که سازه‌هایی کاملا پیش ساخته و آماده‌اند، در کارگاه تولید شده و سپس برای نصب به محل مورد نظر حمل می‌شوند. وزن سبک چوب، جابه‌جایی این کلبه‌ها و نصب آن‌ها را بسیار ساده‌تر کرده است.

به دلیل حمل و نقل آسان کلبه‌های چوبی، می‌توان آن را برای نصب حتی به مسافت‌های دورتر نیز حمل کرد. کاربرد کلبه پیش ساخته با توجه به نوع ساخت آن متفاوت است. به عنوان مثال این کلبه‌ها، به عنوان اقامتگاه‌های استراحتی در مناطق توریستی ساخته می‌شوند. کلبه‌های پیش ساخته را در شهرک‌های ویلایی شهرهای شمالی زیاد به چشم دیده‌اید.

احداث کلبه پیش ساخته مزیت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال:

  • ارزان و اقتصادی هستند.
  • نمای زیباتری نسبت به سازه‌های پیش ساخته فلزی و بتنی دارند.
  • چوب را می‌توان به اشکال دلخواه برش زد و برای ساخت کلبه پیش ساخته چوبی از آن استفاده کرد.
  • عایق خوبی برای گرما و سرما به شمار می‌روند.
  • کلبه‌های پیش ساخته مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند.
  • کلبه‌های پیش ساخته در صورتی‌که استانداردهای ساخت را دارا باشند، از مقاوت و دوام بالایی برخوردار هستند.
  • می‌توان سطح این کلبه‌ها را با پوشش‌های متنوعی پوشاند.

کلبه پیش ساخته چیست

سازه پیش ساخته به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که قطعات و مصالح آن در خارج از محل پروژه ساخته شده و سپس برای نصب به محل پروژه منتقل می‌شوند. یکی از انواع سازه‌های پیش ساخته، کلبه پیش ساخته چوبی است.

سازه‌های چوبی پیش ساخته در انواع سبک‌ها تولید می‌شوند. کلبه‌های چوبی بر اساس فاکتورهایی چون ابعاد و اندازه، ممکن است به‌گونه قابل حمل طراحی شده و سپس به محل استقرار کلبه منتقل شوند.

  کارخانه تولید خانه های پیش ساخته

اگر کلبه پیش ساخته قابل حمل نباشد، قطعات آن در کارگاه ساخته شده و سپس در محل پروژه این قطعات به یک دیگر مونتاژ می‌شوند. برای ساخت کلبه پیش ساخته، از چوب به عنوان پانل استفاده می‌شود.

پس از اینکه این چوب‌ها در کارگاه در اندازه و شکل‌های مورد نیاز تولید شدند آن‌ها را کدگذاری کرده و برای اجرای پروژه منتقل می‌شوند. پانل‌های چوبی که برای ساخت سازه‌های پیش ساخته چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت زبانه و گام در یکدیگر قفل می‌شوند.

کاربرد کلبه‌های پیش ساخته

این کلبه‌های پیش ساخته چوبی را بارها و بارها در اماکن‌های مختلف مانند منطقه‌های توریستی، پارک‌های جنگلی و محل‌های اسکان‌ موقت دیده‌اید. در صنعت ساخت و ساز به دلیل هزینه مقرون به صرفه‌ای که کلبه پیش ساخته چوبی دارد، از آن استفاده فراوانی می‌شود. از این کلبه‌های پیش ساخته می‌توان برای ساخت ویلاهای جنگلی نیز استفاده کرد.

مزیت احداث کلبه‌ چوبی پیش ساخته

با توجه به کوتاه بودن زمان اجرای پروژه‌های پیش ساخته چوبی، این سازه‌ها توجه شمار زیادی از افراد را به خود جلب کرده‌اند. این کلبه‌ها در مقایسه با خانه‌های پیش ساخته بتنی یا فلزی نمای ظاهری زیباتری دارند. مواردی که در ادامه خاطر نشان می‌کنیم از دیگر مزایای احداث کلبه پیش ساخته به شمار می‌روند.

مقرون به صرفه بودن قیمت خانه‌های پیش ساخته چوبی

استفاده از چوب نسبت به سایر مصالح برای ساخت و ساز قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد. حمل و نقل راحت‌تر سازه‌های چوبی و نصب آسان‌ها منجر شده است در میان سازه‌های پیش ساخته برتری‌هایی نسبت به سازه‌های فلزی و بتنی داشته باشند.

  خانه های گنبدی پیش ساخته

هزینه کلبه پیش ساخته به نوع الواری که برای ساخت از آن استفاده می‌شود و همچنین ابعاد آن‌ها بستگی دارد. بهای چوب خام نسبت به فلز و بتن کمتر است. 

نصب آسان و امکان تغییر فرم و اندازه

از دیگر برتری‌های سازه پیش ساخته چوبی نسبت به سازه‌های بتنی و فلزی نصب آسان و کم هزینه کلبه های پیش ساخته است. برخلاف فلز و بتن که به راحتی برش نمی‌خورند، چوب قابلیت برش خوری خوبی دارد و در صورت نیاز به اصلاحات، می‌توان آن را تغییر شکل داد. 

عایق حرارتی و برودتی

سازه‌های چوبی از جمله کلبه پیش ساخته چوبی عایق بسیار خوبی در برابر صوت، حرارت و سرما است. ساختار متخلخل چوب مانع از عبور صوت به درون سازه می‌شود. کلبه‌های چوبی پیش ساخته جنگلی امکان سکونت در فصل‌های گرم و سرد سال را به راحتی فراهم می‌کنند.

مقاومت بالا در برابر زلزله

سازه پیش ساخته چوبی بهترین متریال برای مناطق زلزله خیز است. وزن سبکی که چوب نسبت به بتن و فلز دارد، این سازه‌ها را در برابر حوادث طبیعی مقاوم‌تر کرده است. از همین‌رو توصیه می‌شود در منطقه‌هایی که احتمال بروز زلزله در آن جا بیشتر است، به جای استفاده از متریال‌های سنگین، از سازه‌های پیش ساخته چوبی استفاده شود. 

دوام و ماندگاری بالا

عده‌ای تصور می‌کنند کلبه پیش ساخته چوبی طول عمر کمی دارد در صورتی که این تصور غلط است. اگر از الوارهای چوبی باکیفیت و مقاومی برای ساخت این کلبه‌های پیش ساخته استفاده شود، می‌توانند تا بیش از 50 سال دوام و ماندگاری داشته باشند.

  ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل بهتر است یا مونتاژ در کارخانه؟

برای ساخت اغلب کلبه‌های چوبی پیش ساخته از چوب کاج سفید روسی درجه یک استفاده می‌شود.

 پوشش‌های مقاوم

از دیگر مزایای کلبه‌های پیش ساخته، می‌توان به پوشش مقاوم آن‌ها اشاره کرد. برخی از افراد برای استفاده از سازه‌های پیش ساخته چوبی نگرانی‌هایی مانند شکستگی یا آسیب رسیدن به چوب دارند. برای جلوگیری از این مشکل از پوشش‌های مقاومی برای دیواره‌های این کلبه‌ها استفاده می‌شود. 

قیمت کلبه پیش ساخته چوبی

قیمت کلبه‌های پیش ساخته به عواملی چون قیمت الوارهای استفاده شده، مساحت کلبه، امکانات پایه آن و محل نصب و قرار گیری کلبه بستگی دارد.

با توجه به وجود تنوع چوب در کشور، قیمت خانه پیش ساخته چوبی از دیگر انواع سازه های پیش ساخته اقتصادی‌تر است. از همین‌رو کلبه‌های پیش ساخته نیز قیمت مناسبی نسبت به دیگر انواع سازه‌های پیش ساخته دارند. آریا بارون شرکتی است که با استفاده از بهترین متریال تلاش می‌کند تا رضایت مشتریان را جلب کند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *