آریا بارون

خانه پیش ساخته چوبی

تصویر یک خانه پیش ساخته چوبی

خانه پیش ساخته چوبی یکی از انواع خانه‌های پیش ساخته است که به دلیل هزینه بسیار اقتصادی و نصب سریع و آسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تمامی قطعات این خانه‌ها در کارگاه ساخته می‌شوند و بعد برای نصب به محل پروژه منتقل می‌شوند و به صورت ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل هستند.

یکی از مزایای این سازه‌ها، عدم ایجاد آلودگی آن‌ها برای محیط زیست است. البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که ساخت و ساز بیش از حد خانه‌های چوبی پیش ساخته به دلیل استفاده از چوب بیشتر می‌تواند به محیط زیست صدمات جبران ناپذیری وارد کند!

چوب همیشه یکی از اصلی‌ترین المان‌های معماری ساختمان بوده است. نمای زیبایی که چوب دارد، منجر به زیباسازی نمای ساختمان‌های پیش ساخته چوبی می‌شود و این یکی دیگر از مزایای این مصالح به شمار می‌رود.

ساخت و ساز با متریال پیش ساخته چوبی منجر به کاهش مصالح پرت ساختمانی و کاهش هزینه‌های مربوط به خرید مصالح غیرضروری می‌شود.

خانه پیش ساخته چوبی را می‌توان با پوشش‌های مختلفی پوشاند و آن‌ها را نسبت به حرارت، گرما و سرما عایق کرد. قیمت خانه پیش ساخته چوبی نیز با توجه به امکانات پایه این خانه‌ها متغیر است.

خانه پیش ساخته چوبی چیست

افزایش هزینه‌های ساخت و ساز که ناشی از افزایش هزینه‌های مصالح و متریال ساختمانی است، مهندسین و پیمانکاران ساختمانی را به فکر استفاده از گزینه‌های اقتصادی‌تر انداخته است.

سازه‌های پیش ساخته یکی از این گزینه‌های اقتصادی است که در پروژه‌های مختلفی پیاده سازی می‌شوند. در میان انواع خانه‌های پیش ساخته، خانه پیش ساخته چوبی یک گزینه بسیار اقتصادی است. 

  خانه های پیش ساخته پیچ و مهره ای

پایین بودن هزینه چوب نسبت به دیگر متریال‌ها مانند فلز و بتن سبب شده است که خانه‌های چوبی پیش ساخته از هزینه‌های پایین‌تری در ساخت و ساز برخوردار باشند. اجرای خانه‌های پیش ساخته چوبی از نظر زمانی نیز به سود سازنده و همچنین صاحب ملک است.

برای ساخت خانه‌های پیش ساخته چوبی مانند دیگر انواع سازه‌های پیش ساخته، ابتدا تمامی قطعات آن در کارگاه ساخته شده و سپس به محل منتقل می‌شوند.

شرکت آریا بارون توس جز یکی از بهترین تولید کننده‌های کشور در زمینه ساخت ساندویچ پانل، ساختمان پیش ساخته، کانکس و … می‌باشد.

مزیت‌های ساختمان پیش ساخته چوبی

از بزرگ‌ترین مزیت‌های این خانه‌ها می‌توان به کارآمدی انرژی این خانه‌ها نسبت به خانه‌هایی که با سنگ و آجر ساخته می‌شوند اشاره کرد.

خانه پیش ساخته چوبی از دوام و کیفیت بالایی برخوردار است و با گذر زمان این دوام و کیفیت خود را دست نمی‌دهند. خانه پیش ساخته چوبی انواع مختلفی دارد که این انواع عبارتنداز: 

  • خانه پیش ساخته چوبی پیش برش
  • قاب‌های چوبی
  • مدولار
  • پنل‌های آماده

کیفیت خانه‌های چوبی پیش ساخته به درجات پیش ساختگی و کیفیت ساخت قطعات این خانه‌ها در کارگاه بستگی دارد.

از دیگر مزایای این خانه‌ها این است که برای ساخت خانه‌های پیش ساخته چوبی نیازی به اخذ مجوز شهرداری نخواهید داشت. حذف شدن این فرایند، سرعت اجرا و ساخت و ساز این خانه‌ها را افزایش می‌دهد. 

کاهش آلودگی برای محیط زیست

یکی از مزایای استفاده از خانه‌های پیش ساخته، این است که چوب خود عضوی از محیط زیست است و هیچ‌گونه آسیبی به آن نمی‌رساند. ساخت سازه‌های فلزی یا بتنی و باقی ماندن بقایایی از آن‌ها، ممکن است منجر به ایجاد آلودگی برای محیط زیست شود. درحالی‌که خانه پیش ساخته چوبی از این جهت آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

  پله پیش ساخته

نمای زیبا و سازگار با اقلیم‌های مختلف

خانه‌های پیش ساخته چوبی از نمای ظاهری زیبایی برخوردار هستند. بسیاری از شهرک‌های ویلایی ترجیح‌ می‌دهند از ویلاهای پیش ساخته چوبی به‌جای ویلاهای بتنی یا فلزی استفاده کنند.

چوب را می‌توان با پوشش‌های مختلف و مقاومی نسبت به شرایط جوی یا آسیب‌های فیزیکی مقاوم کرد. خانه‌های پیش ساخته چوبی بیش از 50 سال می‌توانند عمر مفید داشته باشند.

کمتر شدن مصالح پرت ساختماتی

افزایش مصالح پرت و نخاله‌های ساختمانی یکی از چالش‌هایی است که در صورت ساخت و ساز ساختمان‌ها به شیوه‌های ستنی حتما با آن مواجه خواهید شد.

هزینه زیاد برای خرید مصالح یا نیاز به نیروهای کار مضاعف نیز از دیگر معضلات ساخت‌وسازهای سنتی است. درحالی‌که با استفاده از سازه‌های پیش ساخته مانند خانه پیش ساخته چوبی میزان مصالح پرت ساختمانی به حداقل کاهش می‌یابد.

عایق سازی ساختمان

از دیگر مزایای این سازه‌های پیش ساخته چوبی کاهش چشمگیر مصرف انرژی است. برای خانه‌هایی که با آجر و سنگ ساخته شده‌اند، پس از ساخت تمهیدات زیادی نیاز است تا این ساختمان از نظر جلوگیری از هدررفت انرژی، در رتبه استانداردی قرار بگیرد.

این تمهیدات هزینه‌بر بوده و هزینه‌های ساخت و ساز را افزایش می‌دهند. درحالی که خانه‌ پیش ساخته چوبی به دلیل ماهیت چوب و فناوری ساخت، خود عایق خوبی برای حرارت، برودت و رطوبت به شمار می‌رود. 

مقاومت در برابر زلزله

چوب نسبت به متریال‌های دیگر مانند فلز و بتن سبک‌تر است و این ویژگی، خانه‌های پیش ساخته چوبی را برابر زلزله ایمن‌تر می‌کند. البته باید این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که وزن سبک چوب می‌تواند خرابی‌های ناشی از زلزله را افزایش دهد؛ اما خطرات جانی سکونت در این خانه‌ها در مناطق زلزله خیز بسیار کمتر است.

  آشنایی با انواع حمام پیش ساخته

معایب خانه‌های پیش ساخته چوبی

در قسمت قبل به بررسی همه جانبه مزایای خانه پیش ساخته چوبی پرداختیم. علاوه بر مزایای ذکر شده، این سازه‌ها معایبی نیز دارند. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معایب این خانه‌ها می‌توان به آسیب پذیر بودن آن‌ها در برابر نفوذ حشرات اشاره کرد. بنابراین در صورت ساخت خانه چوبی پیش ساخته باید تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شود.

از دیگر معایب خانه‌های چوبی می‌توان به احتمال خرابی آن‌ها در برابر زلزله اشاره کرد. وزن سبک چوب احتمال آسیب‌های جانی را کاهش می‌دهد اما ممکن است ضرر و زیان‌ مالی برای بازسازی و تعمیر خانه به دنبال داشته باشد. 

قیمت خانه پیش ساخته چوبی

هزینه خانه چوبی پیش ساخته به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال به درخواست مشتری، امکان سفارشی سازی این خانه‌ها وجود دارد. همچنین مشتری می‌تواند رنگ خانه پیش ساخته چوبی را به دلخواه خود تعیین کند که همگی این موارد بر قیمت نهایی این خانه‌ها تاثیرگذار است. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *