آریا بارون

کانکس چیست؟

کانکس چیست

کانکس در اصل به سازه های پیش ساخته‌ای گفته می‌شوند که در هر نوع شرایط آب و هوایی و برای هر نوع نیازی قابل استفاده است. بیش از 60 سال است که این جعبه‌های فلزی بزرگ به نام کانکس از زمان جنگ جهانی تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته و مورد استفاده بشر در موارد مختلف بوده است.

در ابتدای این جعبه‌های بزرگ فلزی (کانکس) یکی از جدیدترین اختراعات دست بشر بود که صنعت حمل و نقل را متحول ساخت و از آنها جهت صادرات و واردات از مرزهای خاکی و آبی استفاده می‌کردند.

زمانیکه این جعبه‌ها برای اولین بار اختراع شدند به دلیل نوع استفاده از آنها به نام حمل و نقل سریع یا Container Express نام گرفت که بعدها به دلیل طولانی شدن آنها را کانکس CONEX نامیدند.

با گذر زمان و افزایش نیازها بعدها به کاربردها و قابلیت‌های این جعبه فلزی بزرگ افزوده شد. تا به امروز که از آن به عنوان کانکس و در ساخت انواع سازه‌های مختلفی همچون اقامتگاه‌های موقت و دائم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این صنعت آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آریا بارون تماس حاصل فرمایید.

خانه‌های کانکسی چگونه اند؟

خانه های کانکسی یا کانکسهایی که به یک اقامتگاه تبدیل شده‌اند هر دو ساخته شده از کانکس و به عنوان خانه‌های پیش ساخته نام گرفته‌اند.

خانه‌های از پیش ساخته شده نسل جدیدی از ساخت و ساز هستند که در آنها از سازه‌های فولادی استفاده می‌شود و در آن خبری از بتن و آجر و چنین مصالحی  نیست. عمده مصالح به کار رفته در این ساختمان‌ها مصالح فلزی، مصالح فولادی، مصالح آلومینیومی و چوبی هستند.

خانه کانکسی یا کانکسهای اقامتگاهی

انواع کانکس

کانکس یا اتاق‌های پیش ساخته در ساخت بسیاری از خانه‌های مختلف از خانه مسکونی گرفته تا سرویس‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله موارد ساخته شده از کانکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  کانکس (conex) خدمات شهری

همانطور که از نامش پیداست خانه و سازه‌های از پیش ساخته از قبل در کارگاه و کارخانه مورد نظر ساخته و سپس برای سازه مورد نظر در کنار هم قرار داده می‌شوند. ساخت خانه و ویلاهای پیش ساخته را می‌توان انقلابی در ساخت و ساز نیز تلقی کرد.

در این دسته از خانه‌ها، تمامی ویژگی، ساختارها و امکانات لازم برای یک خانه واقعی در آن تعبیه شده است و بنابر دلخواه شما می‌تواند از یک یا چند اتاق، سرویس بهداشتی، کمدهای دیواری و … در آن قرار بگیرد.

کانکس‌ های عمومی

تقریباً همه شما کانکس‌های خدمات عمومی را در جاهای مختلف شهر مشاهده کرده‌اید. از جمله موارد مورد استفاده خدمات عمومی و شهری می‌توان به ساخت سرویس‌های بهداشتی بین راهی، کانکس‌های ایستگاه اتوبوس، سالن‌های انتظار، کانکس‌های گیت حراستی، فروشگاهی، نمازخانه، کافی شاپ و رستوران‌های سیار اشاره کرد.

کانکس‌های خدمات عمومی در شهر

کانکس‌های کارگاهی

این دسته از کانکس‌ها نیز درون کارگاه‌های ساخت و ساز یا محیط‌های صنعتی ساخته می‌شوند تا پرسنل و نیروهای محیط مورد نظر از آنها به جای اقامتگاه استفاده کنند.

کانکس‌های اداری

کانکس‌های اداری نیز برای ساخت اتاق جلسات و محیط‌های اداری موقت، محل استراحت کارمندان و سالن‌های کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از کانکس برای ساخت و سازی سریع

مهمترین مزیت خرید کانکس یا خانه‌های از پیش ساخته سریع بودن آنهاست، به این معنا که در کمترین زمان ممکن می‌توانید سازه مورد نظر خود را بسازید. به همین دلیل برای اقامت‌های موقت، و نداشتن وقت کافی مناسبترین گزینه است.

مقرون به صرفه

زمانیکه بخواهید خانه یا کارگاهی را بسازید پروسه‌ای زمانبر و پر هزینه خواهد بود اما در صورت جایگزین کردن کانکس یا اتاق‌های پیش ساخته می‌توانید علاوه بر زمان در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کرده باشید. صرفه جویی در زمان و داشتن سرعت عمل، یعنی صرفه جویی در هزینه‌های شما.

  خرید کانکس ارزان

قابلیت جابجایی

زمانیکه شما کانکس‌های آماده را به جای ساخت و ساز واقعی انتخاب کنید، به دلیل ساختار و وزن سبکی که به نسبت سازه واقعی دارد به راحتی قابل حمل است و شما می‌توانید آن را به هر جای دیگری به راحتی حمل کنید.

برای مثال شما ویلا یا کارگاهی با کانکس می‌سازید و بعد از گذشت چند مدت به دلیل اتمام پروژه یا تغییر محل زندگی مجبور به ترک آن محل خواهید شد که در این صورت می‌توانید با جرثقیل و روش‌های خاص سازه خود را همراه خود ببرید.

مزایای استفاده از کانکس برای ساخت و سازی سریع

کاهش در مصرف انرژی

استفاده از کانکس یعنی از همان ابتدا تا زمان اقامت در آن در مصرف انرژی صرفه جویی کرده‌اید. تمامی کانکس و سازه‌های از پیش ساخته آریا بارون دارای عایق بندی استاندارد بوده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری خواهد کرد.

مقاوم

برخلاف باور اشتباه برخی از افراد کانکس و سازه‌های از پیش ساخته بسیار بیشتر از خانه‌های معمولی به بلایای طبیعی مقاوم هستند و بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده‌اند. علاوه بر آن تمامی مواد به کار رفته در ساخت این کانکس‌ها در مقابل رطوبت عایق بوده و دیگر دغدغه خرابی و بازسازی را نخواهید داشت.

طراحی به سلیقه شما

یکی دیگر از مزیت کانکس‌های آریا بارون توس در این است که شما سازه یا خانه خود را به دلخواه طراحی خواهید کرد و هیچگونه محدودیتی در آن وجود ندارد.

دارای قابلیت بازیافت

در خانه های معمولی بعد از تخریب ساختمان‌ها دیگر مصالح به کار رفته در آنها قابل استفاده نخواهد بود اما در کانکس پس از تخریب سازه‌ها تمامی قطعات آن قابل بازیافت و استفاده دوباره خواهد بود.

  کانکس دو طبقه

دسته بندی کانکس بر اساس ساختار آنها

کانکس ها بر اساس نوع ساخت آنها به دو دسته کانکس‌های ثابت و کانکس‌های چرخدار (متحرک) تقسیم می‌شوند. در نوع چرخدار این سازه انتقال آن به مکان مورد نظر بسیار آسانتر خواهد بود اما در نوع کانکس‌های ثابت باید برای حمل آنها از ماشین‌های حمل باری بزرگ و جرثقیل استفاده نمود.

کانکس چرخدار یا کانکس متحرک

دسته بندی کانکس از نظر ساختار

به کارگیری مصالح مختلف در ساخت کانکس‌ها می‌تواند تحت تأثیر نوع کانکس و استفاده‌ای که از آن می‌شود و همچنین مقدار هزینه‌هایی که می‌توانید بابت آن بپردازید، قرار بگیرد.

به طور کلی در ساختار این سازه‌های از پیش ساخته شده از مصالح سبک و در عین حال مقاوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور معمول از آهن، آلومینیوم، پی وی سی، چوب، پلاستیک فشرده، ساندویچ پنل و … برای ساخت انواع کانکس استفاده می‌شود.

در موارد دلخواه نیز می‌توانید نمای خارجی کانکس‌ها را با کامپوزیت یا دیوار کوب زیبا کنید و برای کف داخل نیز سرامیک به کار ببرید. در زیر انوع مصالح در سازه‌های مختلف نام برده شده است:

کانکس‌های معمولی: در این دسته از کانکس‌ها که اغلب شامل یک اتاق است و بسیار کوچک خواهد بود جنس بدنه آن از فلز و دارای پنجره‌های آلومینیومی است که به نسبت سایر کانکس‌ها دارای وزن بیشتری نیز خواهد بود.

کانکس‌های مسکونی: در این دسته از کانکس‌هایی که برای ساخت منازل یا ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرند از ورقه‌هایی به نام ساندویچ پانل که دارای عایق بندی مقاومتری هستند استفاده می‌گردد.

ساختار این دسته از کانکس‌هایی که از ورق‌های ساندویچ پانل ساخته شده‌اند شامل دو ورقه فلزی بسیار مقاوم است که که مابین آن از فوم پلی اورتان پر شده که عایق خوبی برای سرما و گرما است.

  کانکس دستگاه عابر بانک (خودپرداز ATM)

کانکس‌های تأسیساتی: این دسته از کانکس‌ها به دلیل ساختار کارگاهی بودن آنها دارای مقاومت و استفاده از آهن آلات در ساختار آنها بیشتر است. و گاهاً به دلیل ساختاری که دارند دیگر به تعبیه مواردی چون فاضلاب یا کابل‌های برق در کف نیازی نیست.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *