آریا بارون

سوله چیست؟

سوله چیست؟ آیا با انواع سوله و نحوه ساخت آن ها آشنایی دارید؟ برای ساخت سوله باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

سوله، به سازه هایی گفته می شود که از فلز ساخته شده اند و به طور معمول دارای سقفی بسیار بلند و شیب دار هستند. سوله ها با توجه به کاربردی که دارند از متراژ بسیار بزرگی برخوردار هستند و در صنعت های مختلفی مانند مرغداری ها، پارکینگ ها، انبار، کارخانه ها، تعمیرگاه های بزرگ و سالن های ورزشی استفاده می شوند.

باید همیشه در ساخت سوله به مکانی که قرار است آن را ایجاد کنید توجه داشته باشید تا از لحاظ وزش باد و شرایط جوی مشکلاتی به بار نیاورد. سقف سوله ها معمولا شیب دار ساخته می شوند به همین علت از برف و باران در امان هستند.

انواع مختلف سوله

سوله ها انواع مختلفی دارند و باید با توجه به نوع کار و فعالیتی که داخل آن انجام می‌دهید، انتخاب شوند. در ادامه با انواع سوله بیشتر آشنا خواهید شد.

1- سوله های تیر ورقی

سوله تیر ورقی به سوله های گفته می شود که با استفاده از ورق های مخصوص سوله سازی ساخته می شوند. این سوله ها دارای اندازه، ابعاد و ضخامت های مختلف هستند و برای ساخت آن ها از پروفیل و ورق زرد استفاده می شود.

2– سوله دو طرف شیب

سوله های دو طرف شیب یا سوله های هشتی، در تعداد دهانه های مختلف از جمله دو قولو، سه قولو و یا حتی تعداد دهانه های بیشتر ساخته می شوند.

  معرفی بهترین کارخانه‌های سوله سازی

3- سوله قوس دار یا قوسی

سوله قوسی که در حالت های مختلف یک هلالی، دو هلالی و با توجه به کاربردی که دارد گاهی سه هلالی و بیشتر هم ساخته می شود.

4- سوله یک شیب

سوله های یک یا تک شیب اغلب یک سمت از آن ها بلند تر از سمت دیگر است و در این نوع سازه باز هم مدل های تک دهانه و چند دهانه وجود دارد.

سوله تک شیب با ارتفاع بالا در یک سمت سوله

5- سوله های یو بی ام

سوله های یو بی ام، سوله هایی هستند که با استفاده از دستگاه یو بی ام ساخته می شوند و امروزه کاربرد بسیار بالایی دارند. برای ساخت این نوع سوله ها، تمامی ابزارها و تجهیزات را به محل ایجاد سوله می ‌برند و در مکان مورد نظر آن را می سازند.

سوله های یو بی ام نسبت به سوله های تیر ورقی مزایایی دارند. از جمله این مزیت ها می توان به وزن سبک، مقاومت بالا در برابر زلزله و دیگر شرایط جوی اشاره کرد.

توجه کنید که همه مدل های ذکر شده در بالا با استفاده از جرثقیل سقفی قابل اجرا و پیاده سازی هستند و تنها سوله های یو بی ام با استفاده از جرثقیل سقفی قابل اجرا نیستند.

ارتفاع سوله

یکی دیگر از موارد مهم در ساخت سوله تعیین ارتفاع آن است. سوله ها با توجه به کاربردی که دارند دارای ارتفاعی بلند هستند اما باز هم ارتفاع همه آن ها یکسان نیست.

ارتفاع سوله محاسبات و استانداردهایی دارد، این ارتفاع از سه متر شروع خواهد شد و گاهاً تا بیست متر هم ادامه دارد. اما معمولاً بیشتر این سوله ها دارای ارتفاعی مابین چهار الی هشت متر هستند. البته ارتفاع بالای بیست متر تا به حال مشاهده نشده مگر در موارد بسیار نادر.

اهمیت ارتفاع در ساخت سوله

نکات مهم در ساخت سوله

هر سازه و بنایی به طور طبیعی و معمول استانداردها و ویژگی های خاص مربوط به خود را دارد. برای ساخت سوله ها نیز شما باید به نکات خاصی توجه داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  مهم‌ترین اجزای سوله

1- مواد مرغوب

استفاده از مواد خوب و مناسب از جمله مواردی است که در ساخت سوله بسیار اهمیت دارد. شما باید تا جایی که امکان دارد از پروفیل، پیچ و مهره، آبدو و رنگ مرغوب برای ساخت سوله مورد نظر خود استفاده کنید.

2- مرحله مونتاژ

این فاز هم از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. تمامی قطعات مربوط به سوله بعد از این که با ابزارهای خاص و ماشین های مختلف کنار هم چیده شدند، مونتاژ خواهند شد.

3- جوش کردن

در مرحله جوش کردن، تمام قطعات توسط خال جوش های به هم متصل می شوند و بعد از آن با استفاده از دستگاه جوش CO2 و همچنین زیر پودری کامل خواهند شد.

4- پاک و تمیز کردن

در این مرحله قطعه هایی که جوشکاری شده اند، دارای حالتی چرب واسپاتر هستند که باید در اسپاتر زدایی شوند.

5- رنگ کردن

مرحله رنگ آمیزی به شرایط جوی و نوع آب و هوایی منطقه ای که سوله در آن ساخته شده است، بستگی دارد. اگر منطقه ایی که سوله در آن جا قرار دارد دارای آب و هوای مرطوب باشد، باید از رنگ های مخصوص ابوکسی و سندبلاس استفاده کنید و اگر منطقه گرم و خشک باشد، استفاده از یک لایه رنگ کافی خواهد بود.

6- انتقال دادن

مرحله انتقال بستگی به پروژه دارد. اگر سازه بزرگ و به شکلی خاص باشد نیازمند این خواهد بود که هر قطعه به صورت جدا و از مکان ساخته شده به مکان قرار گیری انتقال داده شود.

7 -نصب کردن سوله

در مرحله نصب کردن تمامی قطعات سازه با توجه به برنامه ریزی و نقشه ایجاد شده در مکان مورد نظر خود نصب می شوند و آماده پوشش دهی خواهد بود.

  سوله دست دوم

8- نوع پوشش دهی سوله

برای مرحله پوشش دهی سوله، تمامی موارد باید تحت پوشش قرار بگیرند و بررسی شوند. همچنین با توجه به نوع آن از مواد تور، پشم شیشه، ساندویچ پانل که بیشتر برای سوله های یو بی ام کاربرد دارد و یا سنگ و فوم استفاده می شود.

مقاوم سازی سوله

گاهی این سوال مطرح کی شود که چرا باید سوله ها را مقاوم سازی کنیم؟ همانطور که می دانید سوله ها سازه های بزرگی هستند که باید در برابر شرایط بد آب و هوایی، زلزله، طوفان و یا سایر بلایای طبیعی مقاوم باشند.

همچنین این موضوع در ساختمان سازی یک اصل مهم تلقی خواهد شد. ممکن است ضعف در جوشکاری، بتن کاری و یا ضعف در هر مرحله از ساخت سوله خسارات جبران ناپذیری را هم به بار بیاورد.

سوله ها معمولاً با توجه به نوع ساختار و سازه های فلزی که دارند ضد زلزله هستند و یا مقاومت بالایی در برابر زلزله خواهند داشت.

از جمله سازه های فلزی به کار گرفته شده در سوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پایه های سوله

– پرلین

– فریم

– بادبند

– اتصالات

مقاوم سازی سوله دربرابر بلایای طبیعی

نتیجه گیری

در نهایت در پاسخ به سوال سوله چیست؟ باید گفت، سوله ها سازه هایی با متراژ بزرگ هستند که برای فعالیت های صنعتی کاربرد دارند. استفاده از سوله در ایران و جهان رو به افزایش است و برای ساخت آن ها از انواع متدهای روز دنیا با توجه به نوع کاربرد این سازه ها استفاده می شود.

سوله ها از لحاظ کیفیت، نوع کاربرد روز به روز در حال تغییر هستند و امروزه شاهد کاربردهای بیشماری از این نوع سازه هستیم شما می‌توانید با کیفیت ترین سوله‌ها را از ما در آریا بارون تهیه کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *