آریا بارون

سازه‌های چوبی پیش ساخته چه نوع محصولاتی هستند؟

سازه‌های چوبی پیش ساخته

سازه‌های چوبی پیش ساخته، حرکتی نوین برای ساخت خانه‌ای پر انرژی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالاست. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و زندگی شهری، بحث این سازه‌ها و خانه‌های از پیش ساخته، بیش‌تر از پیش مطرح می‌شود. تجربه نشان داده که حذف روش‌های سنتی در ساخت سازه‌ها و بهره‌گیری از روش‌های مدرن باعث بالا رفتن سرعت ساخت و همچنین استفاده از طراحی‌های مدرن شده است. بسیاری از افراد از زندگی در آپارتمان دل خوشی ندارند و می‌خواهند در خانه‌ای دنج اقامت داشته باشند؛ به همین دلیل به سراغ خرید خانه‌های از پیش ساخته می‌روند. این سازه‌های چوبی انواع مختلف و ویژگی‌های متعددی دارند. در ادامه این مطلب از آریا بارون، تولیدکننده انواع ساختمان‌های پیش ساخته، به شرح کامل سازه‌های چوبی پیش ساخته می‌پردازیم.

سازه‌های چوبی پیش ساخته چیست؟

سازه‌های چوبی پیش ساخته، سازه‌هایی هستند که قطعات آن‌ها در ابعادی مناسب و بیرون از محیط کارگاه ساخته می‌شوند. این نوع خانه‌ها سبک‌های متنوعی مانند مینیمال، مدرن و غیره دارند و بر اساس سلیقه‌های متنوع ساخته می‌شوند. برخی از این سازه‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که قابل حمل باشند و یا با مونتاژ قطعات از پیش ساخته شده، در محل انتخابی مشتری این سازه‌های چوبی پدید می‌آید. ساخت این سازه‌ها در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا بیش از یک قرن سابقه دارد و در کشورهایی مانند ایران با گذر از شیوه سنتی ساخت‌وسازها و حرکت به سوی مدرن شدن سازه‌ها، این روش به تازگی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.  

انواع سازه‌های چوبی پیش ساخته

تنوع در این صنعت روز به روز در حال افزایش است و وجود سلیقه‌ها و علائق مختلف، باعث شکل‌گیری انواع مختلفی از این سازه‌ها می‌شود. از انواع سازه‌های از پیش ساخته شده چوبی، می‌توان به پیش برش، روش قالب‌های چوبی، پنل‌های آماده و مدولار اشاره کرد.

انواع سازه‌های چوبی پیش ساخته

روش پیش برش در ساخت سازه‌های چوبی

روش پیش برش، از ابتدایی‌ترین روش‌ها در ساخت سازه‌های چوبی پیش ساخته است. در روش پیش برش به جای بریدن الوار، الوارهای از قبل بریده شده، با قیمت مناسب تهیه و به یکدیگر متصل می‌شوند. روش پیش برش برای ساخت سازه‌های پیش ساخته چوبی، دقت و کیفیت لازم و بالایی ندارد و کیفیت کار به تبحر نجاران و کارگرانی که کار برش و اتصال را انجام می‌دهند، وابسته است.

  ویلاهای پیش ساخته 

روش قاب های چوبی در ساخت سازه‌های چوبی

در روش قالب‌های چوبی برای ساخت سازه‌های چوبی پیش ساخته، الواری که بریده شده‌ به شکل قاب‌های ساختمانی در کارخانه‌ها به دیگر الوار متصل شده و به محل مورد نظر مشتری انتقال می‌یابد. در مرحله بعدی قاب‌های ساختمانی انتقال داده شده در کنار دیگر قطعات لازم قرار می‌گیرد و اسکلت کلی ساختمان را شکل می‌دهد. هزینه روش قاب‌های چوبی نسب به روش پیش برش، بیشتر است و برای حمل قاب‌های چوبی از کارخانه به محل مورد نظر، به اتومبیل‌های حمل بزرگ‌تری نیاز داریم. علاوه بر این، به یک جرثقیل کوچک در محل سرهم بندی برای برپا کردن این قاب‌ها نیاز است. از آنجایی که الوارها از قبل در کارخانه بریده شده‌ و با استفاده از ابزارهای دقیق به یکدیگر اتصال یافته‌اند، کیفیت بالاتری نسب به روش پیش برش دارند. به دلیل اینکه قاب‌ها از پیش در کارخانه به یکدیگر اتصال یافته‌اند، نیازی به صرف زمان زیاد برای سرهم بندی قالب‌ها نیست و به همین دلیل در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

روش پنل‌های آماده در ساخت سازه‌های چوبی

روش پنل‌های آماده در سازه‌های چوبی پیش ساخته، دقیق‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش ساخت سازه‌ها به شمار می‌رود. در روش پنل‌های آماده، علاوه بر ساخت قاب‌ها، فضای میان قاب‌ها نیز ساخته و خروجی به صورت پانل درآمده است. در این روش پنجره‌ها، درها و حتی سیم‌کشی‌ها در کارخانه سرهم می‌شوند. این روش، کار ساخت سازه‌ها را تسریع می‌کند؛ چراکه 80% کار به همراه جزئیات ساخت ساختمان انجام شده است. لازم به ذکر است که برای حمل پانل‌ها از کارخانه تا محل ساخت، همان هزینه حمل روش پیش برش نیاز است؛ اما در روش پنل‌های آماده برخلاف روش پیش برش، نیازی به صرف زمان زیادی برای برش نیست. پیاده کردن طرح‌های خاص و معماری‌های کم‌نظیر سازه‌ها، در روش پنل‌های آماده امکان‌پذیر است.

  بهینه سازی انرژی ساختمان

مدولار

در روش مدولار، سازه‌ها به صورت جعبه‌هایی کاملا آماده به محل ساخت انتقال می‌یابند و با کمک جرثقیل روی هم قرار می‌گیرند. نمی‌توان گفت که در این روش همه چیز تمام شده و زمان ساخت به حداقل رسیده است؛ چراکه باید لوله‌کشی آب و فاضلاب، تاسیسات برق و غیره در محل ساخت انجام شود. محدود شدن ارائه گزینه‌های مختلف معماری، از معایب روش مدولار است. البته روش مدولار در ساخت خانه‌ها، گزینه‌ای مناسب برای ساخت سازه‌هایی با حجم بزرگ مانند ساختمان است.

مزایای سازه‌های پیش ساخته چوبی

سازه‌های چوبی پیش ساخته از لحاظ بهره‌وری و انرژی، بسیار کارآمدتر از سازه‌هایی با جنس سنگ و آجر هستند. با گذشت زمان، سازه‌های پیش ساخته چوبی کیفیت خود را حفظ می‌کنند و عمر طولانی مدت دارند. مقاومت اسکلت‌های چوبی، پنج برابر بیشتر از سازه‌های بتنی است. ساخت این نوع سازه‌ها برای محیط‌زیست خطری ندارد و آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش می‌دهد. سرعت اجرا و تحویل این سازه‌ها بسیار کوتاه‌تر از دیگر روش‌های ساخت است و باعث صرفه‌جویی در زمان و ایمنی بیشتر کار می‌شود. سازه‌های چوبی اثرات منفی الکتریسیته بر بدن انسان را کاهش می‌دهند و عایق‌بندی مناسبی در برابر صدا و حرارت دارند. جنس چوب در ساخت این سازه‌ها فضایی سرشار از آرامش مطلق و زیبایی را به ارمغان می‌آورد.

معایب سازه‌های چوبی پیش ساخته

یکی از معایب سازه‌‌های چوبی پیش ساخته در تعدا طبقات آن‌ها است. معمولا ساخت سازه‌های چند طبقه با چوب مشکل است و برای ساخت سازه‌های چند طبقه باید از مصالح معمولی‌تر استفاده کرد. همچنین ساخت این سازه‌ها به نیروی کار حرفه‌ای نیاز دارد  تا سازه‌ای با کمترین مشکل تولید شود.

  معایب خانه های پیش ساخته

مصالح سازه‌های چوبی پیش ساخته

مصالح سازه‌های چوبی پیش ساخته

همان‌ گونه که از اسم سازه‌ها پیداست، برای ساخت این سازه‌ها از چوب استفاده می‌شود. چوب‌های استفاده شده معمولا چوب بلوط سفید، آکاسیا، رد وود، سایپرس، ساج و چوب درخت ون است که دارای ویژگی مطلوبی برای ساخت خانه‌ها هستند. از ویژگی‌های این چوب‌ها می‌توان به ضد آب بودن، غیرقابل نفوذ بودن برای حشرات، شکنندگی پایین، پایداری بالا، قیمت مناسب و مقاوت زیاد در مقابل پوسیدگی اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌های تولیدی، چوب مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنند و این چوب‌ها تجدیدپذیر هستند. الواری که در اسکلت این سازه‌ها به کار برده می‌شود دور ریخته نشده و بازیابی می‌شوند. ساخت این سازه‌های چوبی برخلاف بسیاری از سازه‌های دیگر بدون آلودگی محیط‌زیستی است.

مقاومت سازه‌های چوبی در برابر حوادث

یکی از سوالات مهمی که ذهن خریداران را درباره سازه‌های چوبی پیش ساخته درگیر می‌کند، مقاومت این سازه‌ها در برابر زلزله و آتش سوزی است. هرچه یک سازه سبک‌تر باشد، با ارتعاشات زلزله خود را بهتر تطبیق می‌دهد. سازه‌های چوبی نسبت به سازه‌های فلزی سبک‌تر هستند و در صورت ساخت اصولی، مقاومت زیادی در برابر زلزله تا 9 ریشتر دارند. برخلاف باور عمومی، خانه‌های چوبی سه برابر بیشتر از فلز و بتن در مقابل آتش مقاومت دارند. شرکت‌های تولیدکننده سازه‌های پیش ساخته چوبی، از موادی استفاده می‌کنند که کندسوز هستند. آن‌ها پس از رنگ‌آمیزی، از پوششی ضد حریق به صورت یک لایه شفاف بدون رنگ روی چوب استفاده می‌کنند که این سازه‌ها را در مقابل آتش سوزی، مقاوم می‌سازد.

آب‌وهوای مناسب برای سازه‌های چوبی پیش ساخته

ساخت این سازه‌ها در بیشتر مناطق ایران ممکن است و برای هر اقلیم و آب‌وهوایی شرایط خاصی وجود دارد. با سنجیدن این شرایط دستورالعمل‌های لازم و همچنین نوع چوب انتخابی و روش ساخت مشخص می‌شود.

  بهترین نوع خانه های پیش ساخته

سیستم گرمایش و سرمایش سازه‌های چوبی پیش ساخته

سیستم گرمایشی رایج در سازه‌های چوبی اغلب به شکل شومینه است. البته استفاده از شوفاژ و پکیج هم در این سازه‌ها با انجام لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌های لازم میسر می‌شود.

قیمت سازه‌های چوبی پیش ساخته

قیمت این سازه‌ها با توجه به کیفیت و متریال چوب متفاوت است؛ اما در حالت کلی به دلیل اینکه پروسه ساختن این سازه‌ها طولانی نیست، هزینه ساخت سازه‌های چوبی با سایر سازه‌ها تفاوت اندکی دارد. در صورت استفاده از بهترین الوارها و چوب‌ها، امکان افزایش این هزینه نسبت به سازه‌های بتنی وجود دارد. علاوه بر این، نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای دکوراسیون این سازه‌ها نیست؛ چراکه خروجی کار از جنس چوب است. اما در سازه‌های بتنی باید برای زیبای سازی فضا از مصالح زیادی استفاده شود.

قیمت سازه‌های چوبی پیش ساخته

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خانه پیش ساخته

سازه‌های چوبی پیش ساخته از جهات مختلفی در مقایسه با ساختمان‌های مرسوم ارجحیت دارند که زیبایی ظاهری و قیمت به‌صرفه از جمله این عوامل است. کارخانه‌های تولیدی بسیاری در داخل کشور دست به تولید این نوع سازه زده‌اند. آریا بارون توس با برخورداری از تجربه چندین ساله در زمینه طراحی و ساخت ساختمان‌های پیش ساخته یکی از اصلی‌ترین و برترین برندهای تولیدکننده در ایران است. کیفیت عالی سازه‌های آریا بارون و استفاده از جدیدترین خطوط تولید اروپایی قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد. آریا بارون، تولیدکننده انواع سازه‌های چوبی پیش ساخته، کانال‌ پیش عایق شده ، ساندویچ پانل، درب‌های سردخانه‌ای است که توانسته نماد کیفیت و اعتماد محصول ایرانی را به خود اختصاص دهد. با مراجعه به سایت آریا باتون می‌توانید کاتالوگ‌ها و ویژگی‌های این سازه‌ها را مطالعه نموده و در صورت لزوم، برای مشاوره بیشتر با این شرکت تماس حاصل فرمایید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *