آریا بارون

کانال پیش عایق شده

تصویر کانال های پیش عایق شده

کانال پیش عایق شده چیست؟ آیا کاربرد این کانال ها و مزایا و معایب آن آشنایی دارید؟

به طور کلی کاربرد کانال پیش عایق شده برای عوض کردن و تهویه هوا است. با بهره بردن از این نوع کانال‌ها انتقال هوای گرم و سرد به خوبی انجام خواهد شد. قیمت کانال پیش عایق شده به نوع و اندازه آن بستگی دارد. اما قبل از آن که به موضوع قیمت این نوع کانال‌ها بپردازیم ابتدا به شرح مختصری از آن‌ها خواهیم داشت.

در سال‌های دور که هنوز متدهای جدید و امروزی به وجود نیامده بودند، برای ساخت کانال‌ها و تهویه هوا از جنس گالوانیزه استفاده می‌کردند، البته هنوز هم در بسیاری از مناطق از این جنس کانال برای کولرهای آبی استفاده خواهد شد و نمی‌توان گفت که کاملا ً از  بین رفته‌اند.

این نوع کانال‌ها علاوه بر مزیت‌هایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. از جمله این معایب‌ها می‌توان به وزن زیاد، فضای زیادی که اشغال می‌کنند و نشست هوای داخل آن اشاره کرد. حال با وجود این معایب مدل جدیدی به وجود آمده که کانال پیش عایق شده نام دارد. این نوع کانال ها مزایای بسیار زیادی نسبت به کانال های قدیمی دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کانال‌ها در هر دو نوع کاربرد دارند اما نوع گالوانیزه به صورت قدیمی و سنتی است و نوع پیش عایق شده نوین تر و دسترسی به آن ساده‌تر و امکان‌پذیرتر است.

مزایای کانال پیش عایق شده

کانال‌های پیش عایق شده با توجه به قابلیت‌های زیادی که دارند، مورد علاقه و استفاده طرفداران خود است. در اینجا می‌خواهیم به چند مورد از این مزایا بپردازیم.

  مزایای کانال‌های پیش عایق شده نسبت به کانال‌های گالوانیزه

– کیفیت کانال

این کانال ها در تهویه مطبوع هوا کارایی بسیار خوبی دارند و کیفیت خود را ثابت کرده اند. سطح درون کانال کاملاً از آلومینیوم ساخته شده است و به همین دلیل هوایی که از این کانال عبور می‌کند سالم و تمیز است.

یک مورد دیگر در مورد کیفیت عملکرد این کانال‌ها این است که جریان هوا در این کانال‌های پیش عایق کاملاً قابل کنترل است. برای این که مجرای کانال‌ها به صورت جدا از هم باشند، فلنچ‌های کمی به کار برده خواهند شد که به این کار کمک شایانی می‌کنند.

– صرفه جویی در انرژی

در این کانال از فوم پلی اورتان استفاده شده که ضریب حرارتی آن کم است و به همین دلیل عایق حرارتی در کانال‌های پیش عایق شده بدون هیچ مشکل و ایرادی انجام داده خواهد شد. 

این موضوع در مواقعی که ضخامت کانال بیست یا سی میلیمتر است هم مشکلی ندارد. همین ویژگی باعث تبدیل شدن این کانال‌ها به بهترین عبور دهنده هوا شده است که کیفیت کار را به تضمین می‌رساند.

– وزن مناسب

با توجه به اشاراتی که در ابتدای مطلب کردیم، کانال‌های گالوانیزه وزن زیادی دارند و این یکی از معایب این نوع کانال‌ها بود. اما با به وجود آمدن کانال پیش عایق شده وزن سنگین جای خود را به وزنی سبک از این مدل کانال‌ها داد. 

این مزایا بسیار مفید در اقتصاد و بالا بردن ایمنی کار دارد. وزن سبک این کانال ها باعث شده است که نیازی به نقاط تقویت شده نباشد و در مواقعی مانند زلزله و یا حوادثی از این قبیل در هنگام افتادن و سقوط ایمن باشند و حادثه آفرینی نکنند.

  کاربرد پلی یورتان در عایق سازی؛ انواع پلی اورتان کدام است؟

کانال‌های پیش ساخته شده به دلیل مقاوم بودن در برابر گرما و حرارت قادر هستند دمای زیادی را کنترل نمایند و مشکل خاصی از این بابت نداشته باشند.

– صدای کم 

از دیگر مزایای این کانال‌ها به کمترین حد خود رساندن نویزها و صداها است. این کانال ها با فوم پلی اورتان پوشیده شده اند و وجود همین فوم باعث به کمترین حد خود رساندن صداها و نویزها است.

در نهایت مکان‌هایی که از کانال پیش عایق شده استفاده شده است می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که آرامش در آنجا حکم می‌کند.

– اطمینان

همان‌طور که پیش‌تر به آن پرداختیم، استفاده از فوم پلی اورتان و همچنین وجود آلومینیوم در کانال باعث خواهد شد که این اطمینان را داشته باشید در صورت استفاده طولانی مدت هیچ مشکلی در رابطه با پایداری کانال به وجود نیاید. این ویژگی به نفع کاربر است زیرا در زمان و هزینه فرد صرفه جویی خواهد کرد.

– قیمت کانال پیش عایق شده

قیمت کانال پیش عایق شده به نسبت با کانال گالوانیزه بسیار کمتر است و این یکی از جوانب مثبت این کانال‌ها است. به غیراز هزینه نصب و راه‌اندازی که گفته شد، هزینه‌هایی که در طول یکسال استفاده از کانال ممکن است رخ بدهد در این نوع از کانال بسیار کم تر خواهد بود.

– قابلیت نصب سریع

قابلیت نصب این کانال پیش عایق شده به گونه‌ایی است که مانند کانال‌های مدل سنتی نیست و بلافاصله قابلیت نصب را دارد.

همچنین برای انجام دادن انواع تغییرات در آن در همان لحظه می‌توان کار را به انجام رساند. این کانال‌ها نسبت به نوع قدیمی‌تر نیازمند به فضای کمتری است و این امر نکته خوبی برای کسانی است که محیط کوچک دارند.

  کاربرد پلی یورتان در عایق سازی؛ انواع پلی اورتان کدام است؟

قیمت کانال پیش عایق شده

با توجه به مطالبی که درباره این نوع کانال‌ بیان شد، قیمت کانال پیش عایق شده نسبت به دیگر روش‌ها بسیار به صرفه‌تر و  بهتر است و کاربر با انتخاب این کانال ها هم می‌تواند از کیفیت خوب آن بهره مند شود و هم این که از لحاظ اقتصادی و مادی برای کاربر بسیار به صرفه تر خواهد بود.

نتیجه گیری

کانال‌ها برای رفاه بیشتر پدید آمده‌اند و راه‌های مناسبی برای عبور و گردش هوای سرد و گرم داخل محیط هستند. کانال‌ها از دو نوع ساخته شده‌اند که در بالا به شرح هر دو پرداخته ایم. امروزه با پیدایش مدل کانال پیش عایق شده می‌توان از مزیت‌های آن بیشتر بهره برد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *