آریا بارون

احداث سردخانه

تصویر سردخانه در حال احداث

طراحی سردخانه مستلزم دانش و تخصص بالایی است. سردخانه‌ها تنها در صورتی راندمان بالایی خواهند داشت که تجهیزات آن‌ها به درستی انتخاب شده و به درستی نصب شوند. پیش از آنکه هرگونه اقدامی برای احداث و راه اندازی سردخانه صورت بگیرد، باید کاربرد این سردخانه را تعیین کنید چراکه سردخانه‌ها از نظر کاربردی دارای انواع متفاوتی هستند.

مراحل احداث سردخانه

سردخانه ممکن است یک سردخانه کوچک برای نگهداری موقتی مواد غذایی یا یک سردخانه صنعتی با حجم و ابعاد بزرگ‌تر برای نگهداری طولانی‌تر مواد غذایی باشد. از همین‌رو کاربرد سردخانه در چگونگی احداث آن نقش بسزایی دارد.

از دیگر موارد حائز اهمیت در حین راه اندازی یک سردخانه، نوع سردخانه براساس محدوده دمایی آن است.
آریا بارون یک شرکت تولید کننده درب سردخانه است و ما در آریا بارون با تولید محصولات با کیفیت در جهت افزایش رضایت مندی مشتریانمان تلاش می‌کنیم.

نحوه ساخت و راه اندازی سردخانه کوچک یا سردخانه اتاقی

سردخانه های کوچک یکی از انواع رایج سردخانه هستند که به جهت ابعاد کوچک‌تری که نسبت به سردخانه‌های صنعتی دارند، بیشتر مورد استفاده رستوران‌ها، هایپرمارکت‌ها و کترینگ‌ها قرار می‌گیرند.

روش ساخت سردخانه کوچک و برخی از تجهیزات در تمامی انواع سردخانه‌ها یکسان است. برای ساخت سردخانه کوچک در ابتدا کافی‌ست یک اتاق را برای این منظور در نظر بگیرید. سپس با کمک مصالح پیش ساخته چون ساندویچ پانل می‌توانید این سردخانه کوچک را عایق کنید.

اولین مرحله ساخت سردخانه کوچک بنا کردن چارچوب کلی این سازه است. پس از آن می‌توانید شروع به نصب ساندویچ پانل‌ها کنید. از آنجایی که این انواع سردخانه ابعاد کوچکی دارند، به راحتی می‌توان ساندویچ پانل‌های آن را بر روی چارچوب نصب کرد.

  جنس ورق رویه و زیره

پس از نصب چارچوب و ساندویچ پانل‌ها می‌توان اقدام به درزگیری گوشه‌ها، نصب قفسه‌ها و نصب درب سردخانه کرد.

ساخت و احداث سردخانه میوه

برای جلوگیری از فاسد شدن میوه‌ها می‌توان تا فرا رسیدن زمان عرضه آن‌ها به بازار و به دست مصرف کننده، آن‌ها را در سردخانه میوه نگهداری کرد. برای نگهداری میوه باید از سردخانه‌ بالای صفر استفاده کرد.

دمای سردخانه بالای صفر بسته به نوع میوه‌ای که قرار است در این سردخانه نگهداری شود می‌تواند متغیر باشد اما دمای معمول سردخانه های بالای صفر بین 0 تا 4 درجه سانتی گراد است.

نحوه ساخت سردخانه میوه نیز همانند دیگر انواع سردخانه‌ها است. اگر نمی‌خواهید خودتان اقدام به ساخت سردخانه میوه کنید، می‌توانید به ازای پرداخت مبلغی، محصولتان را به سردخانه‌های عمومی بسپارید تا برای مدت زمان مشخصی از محصولات شما در سردخانه خود نگهداری کنند.

ساخت و راه اندازی سردخانه سنتی 

به عنوان مهم‌ترین قسمت‌های یک سردخانه می‌توان به اتاقک نگهبانی، سکو، سالن آمادگاه، تونل انجماد، سالن‌های سردخانه و دیوارهای سردخانه اشاره کرد. اولین بخش ورودی به سردخانه یک اتاقک نگهبانی است که برای حفظ و تامین امنیت سردخانه ساخته می‌شود.

سکو بخشی است که برای انتقال بار به درون سردخانه از آن استفاده می‌‎‌شود. سکوها، در واقع سوله‌ای هستند که با ارتفاع 1 متر از سطح زمین قرار گرفته‌اند. در ساخت سردخانه میوه بخش دیگری که طراحی می‌شود سالن آمادگاه است.

میوه‌ها نباید به یک باره وارد سردخانه شوند از همین‌رو از این سالن پیش از انتقال میوه‌ها به درون سردخانه برای کاهش ابتدایی دمای میوه‌ها استفاده می‌شود. سالن‌های سردخانه نیز برای نگهداری میوه‌ها طراحی می‌شوند. هر سالنی در سردخانه ظرفیت خنک کردن 500 تن از محصولات را دارند. 

  اهرم نجات درب سردخانه

 

نقشه سردخانه میوه چگونه طراحی می‌شود؟

برای ساخت سردخانه میوه باید از یک نقشه ساخت سردخانه میوه استفاده کرد. در این نقشه ابعاد سردخانه، محل قرارگیری آن، تجهیزات و قطعات سردخانه، محل‌های قرارگیری دیوارهای سردخانه، محل قرارگیری سالن سردخانه و… به درستی تعیین می‌شود.
نقشه سردخانه میوه معمولا به صورتی طراحی می‌شود که بتوان از سالن‌های سردخانه برای نگهداری محصولاتی که به دمای زیر صفر نیاز دارند نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که دمای سردخانه‌های بالای صفر را می‌توان برای زیر صفر نیز تنظیم کرد.

مهم‌ترین قطعات سردخانه کدام‌اند؟

ریسیور: یکی از مهم‌ترین قطعات سردخانه است. از ریسیور در سردخانه‌ها به عنوان یک نگهدارنده در سیستم سردخانه‌ای استفاده می‌شود. این قطعه را می‌توان یکی از ضروری‌ترین قطعات سیستم‌های تبرید دانست. در ساخت سردخانه کوچک یا سردخانه اتاقی عموما لزومی به استفاده از ریسیور وجود ندارد.
اویل سپراتور: این قطعه کمک می‌کند گاز وارد کندانسور شود. اگر روغن وارد اواپراتور، کندانسور یا لوله‌ها شود، به مرور زمان راندمان سردخانه کاهش می‌یابد.
برای جلوگیری از این مشکل، گاز و روغن وارد اویل سپراتور شده و با برخورد به یک پوسته، سرعت آن‌ها کاهش می‌یابد. طی این فرایند روغن به این دلیل که چگالی آن بیشتر از گاز است ته نشین شده و گاز وارد کندانسور می‌شود.
اواپراتور: از دیگر قطعات مهم سردخانه است که از لوله‌های مارپیچی شکل ساخته شده است. اواپراتورهای سردخانه ای وظیفه تبدیل مایع به گاز و تبخیر کننده مایع مبرد را بر عهده دارند و از این طریق تولید سرما می‌کنند. 

ساخت سردخانه سنتی بهتر است یا ساندویچ پانلی؟ 
  شرکت تولید کننده درب سردخانه

متریالی که برای ساخت سردخانه‌های سنتی و قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت هم پرهزینه‌تر و هم زمان‌برتر است. این روزها سردخانه‌ها با کمک مصالح پیش ساخته چون ساندویچ پانل سردخانه ای طراحی می‌شوند.
استفاده از ساندویچ پانل‌های پیش ساخته یک مزیت بزرگ دارد و آن هم کاهش زمان مورد نیاز برای ساخت یک سردخانه است. تمام انواع سردخانه از جمله سردخانه کوچک، سردخانه صنعتی، سردخانه کانکسی یا سردخانه کنترل اتمسفر را می‌توان با کمک ساندویچ پانل سردخانه‌ای طراحی و تولید کرد.
 مهم‌ترین موضوعی که در ساخت این سردخانه‌ها باید به آن توجه داشت این است که باید از ساندویچ پانل‌های باکیفیتی در ساخت سردخانه استفاده شود در غیر این صورت ممکن است استانداردهای عایق سازی سردخانه آنطور که باید رعایت نگردد. ساندویچ پانل پلی یورتان سردخانه ای، از رایج‌ترین پانل‌های ساندویچی است که برای طراحی سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *