آریا بارون

مهم‌ترین اجزای سوله

تصویر اجزای سوله

اجزای سوله چیست؟ آیا می‌دانید برای ساخت سوله از چه اجزا و مصالحی استفاده می‌شود؟ برای پاسخ به سوالات خود و آشنایی بیشتر با اجزای تشکیل دهنده سوله به شما پیشنهاد می‌‌کنیم که به خواندن این مطلب ادامه دهید.

سوله‌ها دارای انواع و مدل‌های مختلفی هستند که توسط قطعات مختلفی ساخته شده‌اند و بسته به کاربردی که دارند برای انواع مشاغل از جمله: مرغداری و یا انبار و در انواع فعالیت‌های صنعتی و غیره قابل استفاده هستند. 

نکته حائز اهمیت کاربرد سوله این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در تمامی زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و هر چیزی که نیازمند به داشتن جایگاهی بزرگ باشد، توانسته اند با این ساختمان‌هایی پیش ساخته اهداف خود را عملی و راه اندازی نمایند.

سوله‌ها از نظر معماری و طراحی با دیگر بناها و سازها متفاوت هستند. تفاوت بزرگ آن‌ها در نوع سقف سوله‌، دیواره سوله و همچنین طول، عرض و دهانه بزرگ نسبت به دیگر سازه‌ها است. ساختمان سوله از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه شما را با مهمترین آن‌ها آشنا خواهیم ساخت. پس با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت آریا بارون مراجعه کنید.

اجزای موجود در سوله

اجزای سوله قسمت‌های مختلفی دارند و تمامی این قسمت‌ها با یکدیگر همکاری دارند و مانع از بروز هر گونه مشکلی در رابطه با سوله خواهند شد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به این اجزا بیشتر بپردازیم.

1- قاب سوله 

معمولاً سوله‌ها از قاب‌هایی ساخته شده‌اند که این سازه‌ها را در مقابل با طوفان و زلزله مقاوم و محکم می‌سازد. 

  سوله چیست؟

قاب‌ها از دو جزء بسیار مهم ساخته شده‌اند و آن هم ستون ها و تیرها هستند. بزرگ بودن دهانه سوله ها باعث خواهد شد که اندازه تیر و ستون‌ها بزرگ‌تر از پروفیل موجود در بازار باشد. به همین دلیل باید این دو مورد را به صورت جداگانه برش داد و بعد جوشکاری نمود. 

2- پرلین 

یکی دیگر از اجزای سوله پرلین است. پرلین به تیرهای موجود در سقف سوله می‌‌ویند. در واقع وظیفه اصلی پرلین می‌تواند تحمل کردن فشار و وزن ناشی از سقف سوله است.

پرلین‌ها در دو نوع سقفی و دیواری وجود دارند که نوع سقفی آن در کشور ما ایران کمتر به چشم می‌خورد. پرلین ها به شکل Z مانندی هستند که دیوار و سقت سوله را به یکدیگر متصل می‌کنند. البته نکته مثبت این قطعات این است که وجود ناچیزی دارند.

3-وال پست در سوله سازی

وال پست به ستون‌هایی از سوله گفته می‌شود که در ابتدا و انتهای سوله قرار می‌‌گیرند. این کار جهت کاهش سطح بادگیر ستون‌ها و ساختن پست بند برای دیوارهای اطراف سوله خواهد بود. کاربرد وال پست برای ابتدا و انتهای دیوار سوله است که مسئولیت نگه داشتن آن را برعهده دارد.

4-استرات‌ها در ساخت سوله 

از دیگر اجزایی اصلی اسکلت سوله که نباید آن را فراموش کنیم استرات‌ها هستند. استرات به قطعه‌ایی می‌گویند که برای کمتر شدن فشار طول سوله استفاده خواهد شد. این اجزا که مربوط به طول سوله هستند معمولا به صورت افقی قرار می‌گیرند. 

استرات‌ها به صورت وابسته به یکدیگر باعث بیشتر شدن ظرفیت دیگر جزء ها خواهند شد و استفاده از آن‌ها بستگی به دهانه سوله دارد. توجه داشته باشید که ممکن است در سازه‌ایی از چند استرات استفاده شده باشد. در حقیقت استرات‎ها میله‌های بلند و باریکی هستند که به فریم اصلی متصل خواهند شد.

  معرفی بهترین کارخانه‌های سوله سازی

5-مهاربند 

مهاربندها برای فشار و کشش طراحی شده‌اند و به دو صورت افقی و قائم قرار می‌گیرند. مهاربند قطعه‌ایی است که اهمیت آن به دلیل مقاومت سوله در برابر باد، طوفان، زلزله و دیگر شرایط جوی خواهد بود.

تفاوت این دو مدل از مهاربند در این است که مهاربندهای سقفی را به صورت کششی طراحی می‌کنند. وظیفه این مهاربندها ثابت نگه داشتن سقف سوله است.

6-سینه بند سازه 

یک قطعه ایی دیگر از اجزای سوله که سینه بند نام دارد و با پرلین در ارتباط است. این قطعه ساخته شده از ورق و نبشی است که در قسمت‌های انتهایی جهت جلوگیری از پیچش بال ها در سازه نصب خواهد شد.

سینه بند برای زمانی است که قسمت بال پایینی تیر سوله  در فشار زیادی به سر می‌برد به وسیله سینه بند بال را به پرلین وصل می‌کنند.

7-جرثقیل در سوله سازی

جرثقیل ها در انواع مختلفی وجود دارند و پراستفاده‌ترین آن ها می‌تواند جرثقیل از نوع سقفی باشد که در دو نوع تک پل و دو پل وجود دارند. جرثقیل‌ها به شکل طولی و عرضی می‌توانند در حال چرخش باشند. جرثقیل روی یک تیر که به براکت معروف است قرار داده خواهد شد و در تمام طول سالن وجود دارد.

8-تاج سوله 

تاج سوله، از دیگر اجزای تشکیل دهنده سوله است و به قسمت‌های بالایی سازه اشاره دارد که محل متصل شدن رفتر ها به یکدیگر هستند. به این نقطه اتصال تاج سوله می‌گویند. 

رفتر به تیرهایی در سوله می‌گویند که به حالت شیب دار هستند.

9-پی سوله

سوله‌ها با توجه به ساختاری که دارند نسبت به ساختمان های دیگر سبک هستند. وظیفه پی انتقال نیرو به خاک است تا سوله به راحتی توسط نیروهایی مانند باد خراب و بلند نشود.

  سوله دست دوم

پی‌ها به صورت منفرد هستند و با کلاف‌هایی به هم دوخته شده‌اند تا عملکردی کششی ایجاد کنند. ستون سوله به پی‌ها وصل است و به صورت فلزی طراحی شده است، برای جلوگیری از عوامل خورنده در خاک سعی می‌شود با ایجاد ستون‌های کوتاه بتنی میله در داخل بتن قرار داده شود تا این که داخل خاک باشد. به این ستون ها پدستال می‌گویند.

در برخی موارد برای این که میزان ظرفیت پی زیاد شود از برشیگر استفاده خواهد شد و این کار باعث محکم تر شدن ستون‌های سوله خواهد بود.

نتیجه گیری

سوله ها سازه‌های بزرگی هستند که متراژ زیاد آن ها باعث شده کارآمدترین نوع سازه برای اکثر شغل‌های صنعتی و مشابه آن باشد. امروزه استفاده از سوله بسیار متداول شده است و برای بهره مند شدن از این سازه بایستی با اجزای سوله آشنایی داشت. 

اجزای تشکیل دهنده سوله به قطعاتی گفته می‌شود که در ارتباط با محکم قرار گرفتن سوله است و بیشتر این اجزا به سقف و دیوار سوله متصل خواهند شد. 

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

مجله ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *